Economie
EO

Zijn hoge prijzen supermarkt terecht? 'Ja, ze hebben flinke pijn geleden'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Zijn hoge prijzen supermarkt terecht? 'Ja, ze hebben flinke pijn geleden'

In de supermarkt gaan de prijzen door het dak: in een jaar tijd gingen de prijzen met liefst 15 procent omhoog. Is dat onvermijdelijk in een tijd van oorlog en inflatie of houden supermarkten en fabrikanten ons voor de gek? Volgens retaildeskundige Paul Moers hebben de supermarkten juist een pijnlijk jaar achter de rug, vertelt hij in Geld of je Leven. Volgens Frank Lindner van voedselwaakhond Foodwatch valt de supermarkten juist wel veel aan te rekenen.

Zijn de hoge prijzen in supermarkten terecht?

Video niet beschikbaar

Volgens retaildeskundige Paul zijn de grote prijsstijgingen vooral te wijten aan verschillende omstandigheden: "Het is een samenloop van de oorlog en het milieu", zegt hij. "Zo zie je de oogsten mislukken, wat grote impact heeft. Maar ook zie je een stijging van energiekosten, loonkosten, verpakkingskosten en grondstoffen. En dan heb je de ellendige oorlog in Oekraïne, die impact heeft op de hele wereld vanwege de graanexport die daar vandaan komt."

Stijgende prijzen

Frank Lindner van Foodwatch vindt daarentegen dat supermarkten juist veel aan te rekenen is. Volgens hem was de piek in grondstofprijzen maar van korte duur: "Dat heeft één of twee maanden aangehouden en is toen weer gaan dalen. Dat niveau ligt nu weer op het niveau van voor het uitbreken van de oorlog." Wat hem betreft, wordt het dan ook tijd dat de prijzen in de supermarkt weer gaan zakken.

Daar klopt helemaal niks van, volgens Moers. "De prijzen zijn pas later gaan zakken", reageert hij. "Bovendien vinden alle verkoopgesprekken van de fabrikanten pas in oktober plaats. Dan pas gaan ze praten over de prijzen voor het jaar erna. Dat betekent dat ze tot die tijd alle verhogingen voor hun eigen kosten moeten nemen."

Het is dus niet zo dat je het onmiddellijk merkt dat de grondstofprijzen nu laag zijn, zegt hij. "Wel zou je dit kunnen gaan merken in de tweede helft van 2023. Het zou me niet verbazen als de prijzen weer een stuk lager gaan worden."

Grote winsten

Volgens Lindner is zijn het vooral de spelers aan het einde van de keten die van de huidige prijsstijgingen profiteren. "Op het einde van de keten, waaronder supermarkten, worden marges gemaakt waar je toch echt je vraagtekens bij moet zetten. Het begin van de keten krijgt juist te weinig."

Maar volgens Moers zit het anders met die winsten: "Het netto resultaat van Nestlé ging met 45 procent omlaag", noemt hij als voorbeeld. "En Ahold Delhaize lijkt ook een mooie winst te hebben gemaakt, maar die winst komt uit Amerika. Je moet zien dat supermarkten het afgelopen jaar flink, maar dan ook echt flink pijn geleden."

De winstmarges dalen weliswaar, maar er wordt nog altijd enorme winst gemaakt, zegt Lindner. "Procentueel gaat het dan misschien wat minder, maar er wordt over gedaan alsof het keihard achteruit holt en ze het zo erg hebben. Als je dat afzet tegen wat consumenten vandaag de dag moeten betalen voor hun boodschappen, krijgen we het idee dat de ellende die bedrijven doormaken, absoluut wordt afgewenteld op de consument en nooit op de aandeelhouders.”

Volgens Moers zijn de winsten van de supermarkten juist achteruit ‘gepletterd’ en de winsten van de fabrikanten helemaal niet vooruit gegaan. "Dus er is echt een complete stilstand. Die werkelijkheid moeten we dan wel onder ogen zien."

Geld of je Leven is een dagelijks economieprogramma van de EO. Op het plaform LinkedIn is er een community rondom het programma, waarop gediscussieerd kan worden over de onderwerpen. Meld je aan en praat mee!

Ster advertentie
Ster advertentie