Economie
EO

'Reiskostenvergoeding verhogen niet verstandig'

foto: ANP Foto
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Reiskostenvergoeding verhogen niet verstandig'

Moet de onbelaste reiskostenvergoeding omhoog? De Tweede Kamer debatteerde er vandaag over, nu de benzineprijzen door het dak gaan en de koopkracht onder druk staat. Gedragswetenschapper Reint Jan Renes vindt het geen goed idee: "Het voelt heel ongemakkelijk als je voor een grote verduurzamingsopgave zit," zegt hij in Dit is de Dag.

Sinds 2006 staat de onbelaste reiskostenvergoeding op negentien cent per kilometer. Als je als werkgever meer betaalt, moet je belasting betalen. Vandaag debatteerde de Tweede Kamer over een verhoging van die vergoeding en een meerderheid in de Kamer lijkt voorstander te zijn om de vergoeding te verhogen naar 24 cent.

Jan van Delft is voorzitter van de Vereniging Zakelijke Rijders en hij is blij dat het bedrag omhooggaat, al is ook dat bedrag nog niet toereikend. "Wat ons betreft moeten we in de buurt van de 35 cent gaan zitten."

Duurzaamheidsopgave

Niet iedereen is enthousiast over een verhoging. Reint Jan Renes is lector Pyschologie voor een Duurzame Stad en hij houdt zich veel bezig met duurzaamheid. "Het voelt heel ongemakkelijk als je voor een grote verduurzamingsopgave zit." Hij wijst er daarbij op dat mobiliteit voor een groot deel van de CO2-uitstoot in Nederland zorgt. "Dat je dan toch weer een maatregel gaat invoeren die tanken aan de pomp goedkoper maakt, of in elk geval meer mogelijk maakt, dat is heel gek. Je zou de tegenovergestelde beweging moeten maken."

Prijsbeleid werkt juist goed om mensen te laten nadenken over alternatieven, zegt Renes. "Als de benzineprijs hoog is, gaan mensen alternatieven zoeken. In de verduurzaming is dit precies wat je zou willen. Twintig procent van de CO2-uitstoot komt vanuit de mobiliteit. Ga je het dan weer makkelijker maken? Dat vind ik heel gek."

Oneerlijk

Maar Van Delft vindt het op zijn beurt weer gek dat mensen voor hun baas rondrijden in hun privéauto, waarbij ze nauwelijks voldoende gecompenseerd worden. "Het gezinnetje is 35 cent kwijt en krijgt negentien cent. In wezen is dat een vorm van diefstal. Je betaalt aan je baas om alsjeblieft te mogen werken."

Daarom moet het systeem op de schop, oppert Rentes. "We moeten actief beleid voeren op veel meer thuiswerken. Of kijken of je er toch voor kan zorgen dat mensen bereid zijn om te verhuizen." En daarbij moet alternatief vervoer zo toegankelijk mogelijk gemaakt worden. Het kan namelijk niet zo zijn dat we hetzelfde met z’n allen blijven doen en dat we toch verduurzamen, zegt Renes. "En ja, dat gaat ook pijn doen, bijvoorbeeld in de portemonnee."

Dit is de dag over de kilometervergoeding

Video niet beschikbaar

Ster advertentie
Ster advertentie