De mediahype die het coronavirus heet
- Nieuws
- De mediahype die het coronavirus heet
Het coronavirus is mede dankzij Nederlandse media een hype geworden. Dat zegt mediawetenschapper dr. Nel Ruigrok in dr Kelder en Co. "Op één dag ruim veertig artikelen in de Nederlandse dagbladen. Je kan wel spreken van een mediahype."
"Van de media mag je verwachten dat ze ons informeren", vervolgt Ruigrok. "Het moet op de agenda komen, want het kan een probleem zijn. Daar moet de overheid dan over nadenken en beleid op maken. Nou over die ontwikkelingen moeten de media ons informeren. Maar is het nodig om een live-blog bij te houden waarin iedere nieuwe dode reden is voor een nieuwe post?"
Video niet beschikbaar
Nee, denkt Ruigrok. "Vanuit de wetenschap zijn er theorieën over wanneer iets een mediahype wordt en die processen zie je wel bij de berichtgeving rondom het coronavirus", zegt Nel Ruigrok. "Het wordt een mediahype wanneer de berichtgeving verder gaat dan informeren alleen. En dat zie je wel duidelijk gebeuren. Media gaan zelf nieuws maken. Er is namelijk geen nieuws te melden. De enige nieuwe feiten gaan over meer besmettingen en doden, en dat de WHO het uitroept tot een internationale noodsituatie. Verder is er geen nieuws."
"Op het moment dat journalisten zelf naar verhalen gaan zoeken; dat ze willekeurige Nederlanders in China gaan bellen om te interviewen; dat ze verhalen over Giovanni van Bronckhorst maken die met zijn Nederlandse technische staf ook vertrokken is uit China, dan kun je je afvragen of dat niet een beetje vergezocht is. En dan wordt het wel een mediahype."
Volgens Ruigrok heeft de mediaconsument zelf ook een verantwoordelijkheid. "Waarom ontstaat een mediahype? Omdat al die artikelen eigenlijk clickbait zijn. Mensen zouden bereid moeten zijn om meer te betalen voor goede journalistiek, dan hoeven die mediabedrijven niet zo hijgerig te schijven om maar de meeste clicks binnen te krijgen."
Dr. Nel Ruigrok: de mediahype die Coronavirus heet