Bekend modeontwerper Mart Visser is ook veelzijdig beeldend kunstenaar
- Nieuws
- Bekend modeontwerper Mart Visser is ook veelzijdig beeldend kunstenaar
Mart Visser is in eerste instantie bekend als modeontwerper, maar ook als beeldend kunstenaar maakt hij naam. De kunstenaar maakt schilderijen en sculpturen met als uitgangspunt zijn persoonlijk inlevingsvermogen en menselijke vormen. Steevast zijn het koppen. "Ik maak absoluut geen portretten, dat vind ik niet interessant, ik werk ook nooit in opdracht", vertelt hij in Kunststof.
Video niet beschikbaar
Modeontwerper en kunstenaar
In 1992 introduceerde Visser zijn eerste couturecollectie en sindsdien is hij een vaste waarde in Haute Couture-land. Maar hij deed meer dan alleen Haute Couture: hij ontwierp bedrijfskleding voor bijvoorbeeld KLM en de douane, hij ging commercieel met een confectielijn bij V&D en bekommerde zich om de wat robuustere vrouw.
Al heel lang maakte hij naast zijn mode ook kunst. Nadat zijn werk in een tv-programma van Ivo Niehe in 2013 voor het eerst te zien was, maakte hij naam als beeldend kunstenaar. Nu is er de tentoonstelling Sculptures in Museum Beelden aan Zee op Scheveningen, waar selectie van ruim honderd sculpturen en zo’n tachtig reliëfs, schilderijen en installaties te zien zijn.
Maakdrift
Mart gebruikt vaak rauwe materialen zoals ruw hout, oud ijzer en stenen Mart Visser: "Karton, telefoonboeken, gevonden hout, restanten ijzer ja, een oude plunjezak van mijn man. You name it en ik heb het wel verwerkt. Die plunjezak was mijn man al een tijdje kwijt, het is heel mooi canvas.
Die maakdrift is altijd wel aanwezig in me. Ik sta op, ik sta aan en ik begin. Het is niet dat ik denk, ik ga vandaag eens een donkergroene kop schilderen, of ik maak eens een startup met klei en gips. Ik ga gewoon beginnen en dan zie ik wel wat het wordt. En op een gegeven moment sta ik twee dagen in papier te snijden, omdat ik dat veel leuker vind dan bijvoorbeeld een kop in gips maken. Gewoon helemaal niet meer nadenken over wat je gaat maken."
Altijd koppen
Mart: "Het gegeven voor mij is duidelijk, ik maak alleen maar koppen. Geen portretten. Zo is het op papier, linnen en canvas begonnen en daarvandaan ga je een steeds dikkere substantie gebruiken, dan komt er een reliëf in die kop. Ik vind het interessant dat een gezicht ruim negenduizend gelaatsuitdrukkingen heeft, door alle lijnen die je hebt.
Door steeds meer lagen op te bouwen werd dat doek steeds dikker, bijna een soort maskerachtig iets. Voor je het weet heeft dat ding dan een voor- en een achterkant. En zo ontstond zo’n acht jaar geleden mijn eerste sculptuur."
Waarom is het altijd die kop?
"Als je een abstract beeld voor je hebt waar een paar vegen in zitten, maar het heeft wel die eivorm van een hoofd, ga je automatisch zoeken naar een oog, wenkbrauw; is dat een oor? Ieder mens weet hoe een gezicht eruit ziet. Ik krijg altijd heel veel vragen over wat dan uiteindelijk die kop is, waar het naar kijkt, wat ik ermee bedoeld heb.
Waarom is het altijd die kop? Het zat al in mijn eindexamen. Ik studeerde in 1992 af aan de Modeacademie Montaigne, nu de Hogeschool van Amsterdam, het AMFI. En in mijn eindexamen had ik kleine koppetjes getekend in inkt en die ben ik uiteindelijk gaan uitvergroten en gaan verdraaien in een soort Francis Bacon-achtige vormen op het kopieerapparaat. Ik heb er nog steeds een paar uit die tijd. Het is voor mij zo’n wezenlijk onderdeel gebleven, ik heb altijd die koppies getekend."