Cultuur & Media
BNNVARA

Theater in het nieuwe normaal: 'Je bent gek als je niet in kunst investeert'

foto: Pxfuelfoto: Pxfuel
  1. Nieuwschevron right
  2. Theater in het nieuwe normaal: 'Je bent gek als je niet in kunst investeert'

"Cultuur is een geldmachine", zegt Gerbrand Borgdorff in Astrid out of the Box. "Je zou wel gek zijn om niet in kunst te investeren als je de economie wil stimuleren."

{podcast audio="127217" caption="Uitzending van 11 mei 2020" }

Theaters mogen vanaf 1 juni weer open voor 30 mensen. Hoe bereiden theatermakers zich hierop voor en daarnaast, hoe maak je het rendabel? Gerbrand Borgdorff denkt met zijn bedrijf Theateradvies BV mee over hoe het theater zijn terugkeer kan maken in ons anderhalve meter-leven.

Theater in het nieuwe normaal

Borgdorff: "Theaters worden nog steeds gebouwd in de hele wereld. In Nederland hebben we het initiatief genomen om met een aantal theaterdirecties te praten over wat je kunt doen. Dan hoeven we dat niet zelf te verzinnen, want we werken in een branche die buitengewoon creatief is en heel goed zelf dingen kan verzinnen. Dat is belangrijk om bij elkaar te brengen en elkaar te inspireren."

Bij het klaarmaken van een theater voor het 'nieuwe normaal' wordt niet alleen gekeken naar het aantal zitplaatsen, maar ook naar het veilig naar binnen en naar buiten lopen. Wat dat betreft is 30 een fijn getal om mee te oefenen, denkt Borgdorff.

Video-, virtueel-, virusticket

Volle theaterzalen zitten er dus voorlopig nog zeker niet in. Maar, bij het Posttheater in Arnhem hebben ze een manier gevonden om toch nog een uitverkochte zaal te kunnen realiseren. Zij komen met het V-ticket. De V is van video, virtueel of virus: het ticket is immers ontstaan in het 'coronatijdperk'.

Een deel van het publiek zit wel met een gewoon kaartje in de zaal, het andere deel zit thuis met het v-ticket op de bank van de voorstelling te genieten. "Livestreaming is redelijk nieuw, zeker als de voorstelling in het hele jaar nog in alle theaters te zien is", zegt Roel Coppelmans, directeur van het Posttheater. "Een afspraak kan zijn dat je niet meer mensen toelaat dan fysiek in jouw zaal zou kunnen, daarmee bescherm je de markt terwijl je ook innoveert."

"Het is een aanvulling op die fantastische beleving van dat je in een zaal de voorstelling volgt, maar natuurlijk kun je het heel goed aanvullen met een V-ticket", vertelt Coppelmans. "Ook na het coronatijdperk kun je overgebleven plaatsen aanbieden. Mensen die om wat voor reden niet naar het theater kunnen, kunnen dan toch het theater in. En dat is belangrijk, dat je de sfeer meeneemt van het eigen theater."

Theater met virtueel publiek

Guido Weijers gaat als eerste zo'n semi-virtuele voorstelling doen in het Posttheater. Weijers: "Het is heel zuur dat we niet voor een volle zaal kunnen staan, maar je wil wel iets. Alle creatieve ideeën die er nu ontstaan juich ik toe, want we willen gewoon het podium op."

Waar Weijers anders het publiek 'die man met de pet' of 'de vrouw op de derde rij met dat rode jasje' aanspreekt, kan het virtuele publiek met naam en toenaam ook meedoen. Weijers: "Ik kan me voorstellen dat als je op het podium staat dat je met een camera gaat spelen en dat je de mensen thuis kunt zien en ook aanspreekt. Zo word ik ook weer creatief geprikkeld om er iets mee te doen."

'Cultuur is een geldmachine'

Of deze initiatieven theaters uit het financiële ravijn halen, betwijfelt Borgdorff: "Cultuur is een geldmachine. De Rijksoverheid steekt ongeveer een miljard per jaar in cultuur. Dan doen de gemeentelijke en provinciale overheden daar nog hetzelfde bedrag bij. Dat is twee miljard. Dat veroorzaakt 25 miljard aan economie. Kunst is een geldmachine, je zou wel gek zijn om niet in kunst te investeren als je de economie wil stimuleren."

Astrid out of the Box

De coronacrisis heeft enorme gevolgen voor de economie en voor ondernemers. Toch zie je gelukkig ook voorbeelden van bedrijven die out of the box weten te denken en de koers van hun bedrijf omgooien. Astrid Joosten spreekt ondernemers die out of the box oplossingen zoeken om hun bedrijf draaiende te houden tijdens de coronacrisis.

Ster advertentie
Ster advertentie