Gouden bergen: een inkijkje in de wereld van influencers
- Nieuws
- Gouden bergen: een inkijkje in de wereld van influencers
De wereld van de influencer is voor velen van ons ongrijpbaar en fascinerend tegelijk, vindt ook journalist Doortje Smithuijsen. Zij wilde weten wat er schuilgaat achter het perfecte plaatje op sociale media en schreef daarover het boek Gouden bergen, portret van de digitale generatie.
Video niet beschikbaar
Doortje Smithuijsen schrijft vaker over Instagram en andere nieuwe media en bouwde zo de nodige interesse op over die wereld. "Maar waarom mensen zichzelf zo willen delen en digitaal vormgeven, die vraag bleef voor mij onbeantwoord", vertelt zij in Nieuwsweekend.
Smithuijsen volgde een jaar lang verschillende influencers om erachter te komen hoe de mensen en de bedrijven áchter de profielen eruit zien en schreef daarover haar boek Gouden bergen.
Schijnwereld
“Het is een schijnwereld waar mensen zichzelf mooier maken dan ze in het echt zijn", zegt Smithuijsen. Influencers zijn veelal jonge mensen, voornamelijk vrouwen, die van zichzelf een merk hebben gemaakt en dat etaleren op platforms zoals Instagram.
Hierbij draait het voornamelijk om de hoeveelheid volgers die zij daarmee krijgen. Vervolgens raken merken geïnteresseerd in zo’n persoon en willen graag met zo iemand samenwerken. ‘Een wandelende reclamezuil’ wordt in de studio opgemerkt.
Constant presteren
Smithuijsen was vooral geïnteresseerd in waar die drang vandaan komt om likes en volgers te verzamelen. "Wat ik gaandeweg leerde is dat niemand op een dag wakker wordt en bedenkt: ‘ik wil influencer worden’. Dat zou je wel denken, maar zo gaat het niet." Het is iets dat al veel eerder begint, merkte ze op tijdens het schrijven.
"Al deze meisjes die in dit boek voorkomen hebben van hun ouders gehoord dat ze kunnen worden wat ze willen, als ze maar hun best doen. En wat is dan je best doen? Dat hebben ze ook al heel jong geleerd. Dat is meetbaar resultaat halen. Goede cijfers, een hoge citoscore, op een hoog niveau hockeyen, goede examencijfers halen, een goed salaris verdienen eventueel." Als je maar je best doet en aan die standaard voldoet.
Applaus
"En parallel aan die dingen die ze hebben gehoord was daar die digitale wereld waar deze generatie mee en ín is opgegroeid. Dat ‘alles kunnen worden wat je wil’ dat kon online al veel beter dan in het echte leven. En zo kwamen al die werelden samen. Dat applaus dat je vroeger kreeg van bijvoorbeeld je ouders, krijg je nu van je volgers. En als je het zo benadert klinkt deze wereld ineens heel logisch."
Gouden Bergen van Doortje Smithuijsen is een uitgave van De Bezige Bij.
De wonderlijke wereld van de influencer
Nieuwsweekend op NPO Radio 1
Iedere zaterdagochtend tussen 08:30 en 11:00 uur presenteren Mieke van der Weij en Peter de Bie het programma Nieuwsweekend voor Omroep MAX.