SP likt publiekelijk de wonden, de PVV is stil
- Nieuws
- SP likt publiekelijk de wonden, de PVV is stil
Een vernietigende verkiezingsnederlaag voor zowel de SP als de PVV bij de Europese verkiezingen. Beide partijen behaalden géén zetel. Waar de SP voor de draaiende camera’s de wonden likt, blijft het bij de PVV stil. Telegraaf-hoofdredacteur Paul Jansen: "De tactiek van Wilders is stilzitten als je geschoren wordt en hopen dat de storm zo snel mogelijk weer overwaait".
Video niet beschikbaar
Wilders kan geen voorzitter offeren
Volgens de hoofdredacteur houdt de PVV-leider slecht nieuws zo klein mogelijk en maakt hij het wanneer het goed gaat zo groot mogelijk. Of er door deze nederlaag iets gaat veranderen binnen de PVV valt nog te betwijfelen. Jansen: "Wilders kan geen voorzitter offeren. De enige die Wilders kan offeren binnen de PVV is Wilders zelf." Ook denkt Jansen niet dat er meer ruimte komt voor intern debat binnen de partij. "Dat heb ik eerder gehoord."
Bij verlies moet je ook uitleg geven
NU.nl-hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman had het 'chiquer' gevonden als partijleider Wilders wél voor de camera had gereageerd op zijn verlies. "Bij verlies moet je ook uitleg geven", aldus Hoekman. Ook Jansen denkt hij er "niet aan ontkomt iets te zeggen".
Wilders zal de zwembadpas hebben
Wanneer dat is, valt volgens Jansen af te lezen aan de manier waarop hij die befaamde vijftig meter loopt tussen de fractieafdeling en de deur van de Tweede Kamer. De Telegraaf-hoofdredacteur meent aan de snelheid waarop Wilders loopt af te kunnen lezen of hij vragen zal beantwoorden. "Vandaag zal hij de zwembadpas hebben."
Boetekleed Marijnissen
Bij de SP was het minder stil dan bij de PVV. Lilian Marijnissen is gisteravond aangeschoven bij Pauw om het vertrek van voorzitter Ron Meyer toe te lichten en het boetekleed aan te trekken. Volgens hoofdredacteuren Hoekman en Jansen moet de partij het verhaal vernieuwen en beter verkopen. Jansen: "Ze zal wel die oude ideologische veren van zich af moeten schudden en er zal iets fundamenteels moeten veranderen aan die partij".
Advertenties op Facebook
Volgens Hoekman gaat het ook over het overbrengen van het verhaal zelf. NU.nl deed onderzoek naar de online uitgaven voor de campagnes die de politieke partijen hebben gevoerd. De SP heeft het meeste uitgegeven aan advertenties op Facebook. Bijna vijftigduizend euro. Dat is een kwart van wat er totaal door politieke partijen is uitgegeven. Of dat weggegooid geld is, is moeilijk te zeggen denkt Hoekman: "Misschien was de uitslag nóg erger zonder die advertenties." Wel wijst hij erop dat Forum voor Democratie niets heeft uitgegeven aan adverteren op Facebook. "Die posten zelf berichten en dat bereikt vanzelf een publiek. Dat zegt ook wat."
Meer verliezers
Deze Europese verkiezingen kennen meer verliezers dan de SP en PVV, zegt Jansen. Zoals de halvering van D66 die van 4 naar 2 zetels is gegaan. Het 'Sophie-effect' noemt de Telegraaf-hoofdredacteur dit, vanwege de declaraties van D66 lijsttrekker Sophie in ’t Veld. "Als je als pro-Europese partij zo verliest bij de Europese verkiezingen doet dat net zo'n pijn als de PVV die helemaal verdwijnt."