De verborgen miljardenindustrie achter Instagram
- Nieuws
- De verborgen miljardenindustrie achter Instagram
Afgelopen zomer passeerde Instagram, naar eigen zeggen, de grens van 1 miljard actieve gebruikers per maand. Het social media platform is daarmee één van de grootste en belangrijkste ter wereld. Minder bekend is de industrie die achter het platform schuilt. Programmamaker Nicolaas Veul vertelt in De Nieuws BV over zijn nieuwe project '#followme', waarin hij in de achterkant van Instagram duikt.
Video niet beschikbaar
Op het eerste gezicht lijkt Instagram een open platform waar foto's en video's worden gedeeld door bekende en onbekende mensen, merken en bedrijven. Maar sinds de overname door Facebook is het platform erg commercieel geworden. Veul: ''Het algoritme is hierdoor ook enorm veranderd. Eerst plaatste iemand gewoon een foto en kon je dat direct zien, nu zie je vooral wat populair is. Dit wordt geselecteerd op de gebruiker met de meeste likes en aantal volgers.''
Als ik nu iemand met 10.000 volgers zie denk ik, dat kan echt, maar ook gekocht zijn
Daarnaast zijn er diverse bedrijven actief die nep-volgers en nep-likes verkopen. Op deze manier hoeven gebruikers zelf geen moeite te doen om hun bereik te vergroten, maar doet een computer dit. Op dit moment is er weinig zicht op deze nieuwe economie en de inkomsten die hiermee gegenereerd worden. ''Likes en volgers zijn de nieuwe valuta. Experts hebben mij verteld dat één volger gelijk staat aan één dollar en er wordt heel veel geld aan verdiend. Veel merken willen graag samenwerken met influencers. Want waar zitten jongeren? Op Instagram", vertelt Veul.
Wat is een influencer?
Een influencer is een persoon of een groep personen die een meer dan gemiddeld potentieel hebben om anderen te beïnvloeden doordat zij veel communiceren via social media kanalen. Via het veelal grote netwerk van influencers komen volgers op een positieve manier in aanraking met producten en diensten van een bepaald merk. Door dit merk te stimuleren bij zijn of haar volgers verdient een influencer geld.
Volgers kopen
Veul heeft voor zijn project '#followme' onderzocht wat er allemaal mogelijk is in de wereld van Instagram. ''Als je begint als influencer ziet niemand je. Je hebt geen volgers, maar een paar berichten en weinig likes. Om dit op te bouwen ben je lang bezig. Via Marktplaats is het mogelijk om een account te kopen met nep-volgers. Op deze manier heb ik ook het account voor mijn project gekocht.''
Likes en volgers zijn de nieuwe valuta
Veul had telefonisch contact met een 15-jarige jongen die nep-accounts via Marktplaats verkoopt, een account met 10.000 volgers kostte 35 euro. ''Volgers kun je op een gemakkelijke manier kopen via diverse websites. De verkoper van mijn account is naar verschillende websites gegaan, koopt via die websites volgers voor een bepaald account en verkoopt dat met een beetje marge aan mij door. Er zijn ook grotere accounts die het aantal volgers makkelijk laten oplopen. Dit doen zij door een account aan te maken met een populair onderwerp, zoals honden. Op deze manier heb je een echt publiek als het account wordt verkocht. Vervolgens haal je het account leeg, verander je de naam en plaats je je eigen foto's. Opeens heb je een levendig account en omdat de likes en de volgers geld waard zijn heb je handel.''
Influencers zijn de nieuwe popsterren
''De influencer is eigenlijk een nieuw beroep. Een volger is geld waard doordat influencers spullen opgestuurd krijgen en geld verdienen. Heel veel jonge mensen willen nu influencer worden, het is een beetje de popster van 2018", vertelt Veul. "Je kunt met je eigen content, helemaal autonoom, geld verdienen. Daarnaast gaat het ook om status, Instagram heeft 1 miljard gebruikers, meer volgers betekent meer likes, dus ook een betere sociale status. Bij een aantal beroepsgroepen van mensen die wij spraken zoals modellen, zangers en dj's, is hun Instagram account belangrijk voor het krijgen van een nieuwe klus. Dan ben je opeens geen goede dj als je niet genoeg volgers hebt.''
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Documentaire: #followme
Dat er tot nu toe weinig bekend is over deze kant van Instagram wordt belicht in de documentaire waar Veul op dit moment aan werkt. Volgens Veul is het systeem lek, ''Als jij populair wilt worden heb je of leuke content nodig, of je koopt gewoon je populariteit. Vervolgens doen mensen net alsof het natuurlijk is en dat is het probleem. Het lijkt een neutraal account, maar het systeem is ook te cheaten. Dan weet je niet meer waar je naar kijkt en wat echt of nep is. Als ik nu iemand met 10.000 volgers zie denk ik, dat kan echt, maar ook gekocht zijn.''
De voortgang van Nicolaas zijn onderzoek is te volgen via het Instagram account 'Followme.doc' en op 21 november is de documentaire #followme daar te zien via InstagramTV. De documentaire is ook op 22 november op NPO 3 te zien.