Jade Olieberg: 'Het is niet zo dat we Laura H. ophemelen in de voorstelling'
- Nieuws
- Jade Olieberg: 'Het is niet zo dat we Laura H. ophemelen in de voorstelling'
Ze is waarschijnlijk de bekendste Syriëganger die terug is gekeerd naar Nederland: Laura H.. Na het prijswinnende boek van journalist Thomas Rueb en een podcast komt Toneelgroep Oostpool nu met een toneelstuk over Laura H., het Nederlandse meisje dat in 2015 met haar man en kinderen naar het kalifaat vertrok.
Haar rol wordt niet door één, maar door twee actrices gespeeld. In De Nieuws BV vertellen Jade Olieberg en Charlie Chan Dagelet hoe dat werkt en hoe ze omgaan met de kritiek op de voorstelling.
Video niet beschikbaar
Eigenlijk zou alleen Jade Olieberg de rol van Laura H. op zich nemen in het toneelstuk, gebaseerd op de bestseller van Thomas Rueb. Maar dat veranderde door corona. Actrice Charlie Chan Dagelet kwam erbij, zodat er meerdere voorstellingen op een dag gespeeld kunnen worden en er een achtervang is mocht Olieberg ziek worden.
Olieberg: "Gelukkig hebben we wel de vrijheid om er onze eigen voorstelling van te maken. Ik was eerder begonnen met repeteren, en vond het nogal een 'pressure' als Charlie mij na zou moeten doen. Maar gelukkig heeft ze haar eigen versie."
Beïnvloed
De actrices hebben wel naar elkaars optreden gekeken en raken ook door elkaar geïnspireerd. Olieberg: "Als ik naar Charlie kijk, denk ik: Oh vet, dit werkt. Zij heeft een wat geheimzinnigere Laura. Misschien wat volwassener. Dat heb ik ook een beetje meegenomen, maar zodra ik te letterlijk Charlie na zou doen werkt dat niet voor mij."
Afgelopen vrijdag speelde Olieberg de première in de schouwburg van Arnhem. Dagelet zat toen niet in de zaal, maar heeft in de artiestenfoyer met een half oog meegekeken op een scherm. Dagelet: "Je eigen drive om die rol te spelen moet vanuit jou komen. En als je dan heel erg naar iemand anders gaat zitten kijken, kan je toch beïnvloed worden. Dat vind ik nogal verwarrend werken."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Waarom vinden we er allemaal iets van, zonder dat we precies weten wat er aan de hand is?
Kritiek
De première van deze voorstelling was extra spannend voor Jade Olieberg. Nog niet eerder maakte ze mee dat er zoveel kritiek is op een toneelstuk waarin zij de hoofdrol speelt. Sommigen vinden dat je geen voorstelling moet maken over een veroordeelde Syriëganger, maar Olieberg staat achter die beslissing: "Het is niet zo dat we Laura H. ophemelen in de voorstelling. We willen een gesprek openen. Ik vind niet dat je het er niet over mag hebben, omdat iemand verkeerde keuzes heeft gemaakt. Ik vind dat je het er dan juist over moet hebben."
Bang is ze niet, maar ze voelt wel dat ze moet opletten met wat ze zegt, om niemand boos te maken. Dagelet herkent dat: "Iedereen vindt er wat van en dat is spannend. Daarom wordt deze voorstelling ook gemaakt: Waarom vinden we er allemaal iets van, zonder dat we precies weten wat er aan de hand is?"
Het voelde heel weird om een bestaand iemand te spelen die nog leeft en daar dan bij is.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Laura H.
Jade Olieberg heeft Laura H. zelf een jaar geleden ontmoet in debatcentrum De Balie in Amsterdam. "Het voelde heel weird om een bestaand iemand te spelen die nog leeft en daar dan bij is. Ik wil dat zorgvuldig doen. We hebben de voorstelling ook voor haar gespeeld, en dat was ook heel spannend. Want wie weet zou ze zeggen: 'Ik wil dat nu stopt.'"
Dat was niet het geval. Laura H. vindt dat dit verhaal verteld moet worden, zodat anderen er iets van kunnen leren. Toch denkt Olieberg dat ze niet alles aan de voorstelling leuk zal vinden: "Het is behoorlijk confronterend en emotioneel voor haar. We zeggen niet per se dat ze een lieverdje is geweest, of de beste beslissingen heeft gemaakt."
Islam
Om zich goed voor te bereiden om de rol van Laura H. kregen Jade en Charlie les in Islamitische rituelen van oud politicus Tofik Dibi. Dagelet: "We hebben geleerd hoe je je wast voordat je gaat bidden, dus de rituelen die daarbij horen. En hoe je bidt."
Toneelgroep Oostpool vindt het vooral belangrijk om respectvol met de Islam om te gaan. Olieberg: "We willen een goed onderscheid maken tussen de schoonheid van de Islam en het misbruik van de Islam. Dat mensen niet IS linken met 'dit is wat de Islam is'." Daarnaast kregen de actrices ook les in Arabisch. "Die keelklanken, dat was erg moeilijk. Maar ik vind het een mooie taal, dus ik heb mijn best gedaan. Tofik was best tevreden."
Er zit ergens een soort naïviteit in dat ik denk: Wist je echt niet wat daar allemaal gebeurde?
Geloof je haar?
Geloof je haar? Dat is de vraag die de voorstelling opwerpt over Laura H. Dagelet heeft ook haar bedenkingen. "Ik snap ergens haar beweegredenen om ergens helemaal in te geloven. Zij vond in de Islam iets wat haar heel veel veiligheid bracht, en dat is heel mooi. Maar de stap die ze heeft gemaakt om daadwerkelijk naar het kalifaat af te reizen, dat is iets waar ik niet bij kan komen. Er zit ergens een soort naïviteit in dat ik denk: Wist je echt niet wat daar allemaal gebeurde?"
Voor Olieberg doet het er niet toe of ze Laura H. gelooft of niet. "Die vraag wil ik ook niet beantwoorden. Eigenlijk vind ik dat de voorstelling meer gaat over: Waarom willen we dat weten?"