Cultuur & Media
NTR

Fotograaf Henk Wildschut: 'Ik zoek altijd uitgekauwde onderwerpen'

foto: Maaike Engels
  1. Nieuwschevron right
  2. Fotograaf Henk Wildschut: 'Ik zoek altijd uitgekauwde onderwerpen'

Documentair fotograaf Henk Wildschut (58) legt de wereld op zijn manier vast: "What you see is what you get". In 2005 begon hij met zijn lange termijn project over Europese illegale immigranten. Dit resulteerde in de fotoboeken Shelter (2011), Ville de Calais (2017) en Rooted (2019. In deze boeken zoekt Wildschut naar de menselijke kant binnen het moeilijke vraagstuk van immigratie. In Kunststof vertelt de fotograaf over zijn nieuwe project Territorium dat vanaf 1 februari te zien is in het Depot Boijmans van Beuningen in Rotterdam.

Henk Wildschut, fotograaf - Kunststof

'Dichter bij huis, begrijp je het beter'

Voorheen waren de thema’s van Wildschuts fotoboeken groots; zoals de voedselindustrie, Europese illegale immigranten en de Amsterdamse kolencentrale. "Ik zoek eigenlijk altijd uitgekauwde onderwerpen. En daarmee bedoel ik onderwerpen die veel media-aandacht hebben gekregen. Als kijker heb je er dan namelijk al een beeld van en een oordeel of vooroordeel. Daar wil ik iets tegenin brengen."

Maar de arena van zijn nieuwe project is dichter bij huis. "Als fotograaf realiseerde ik me ook dat het goed is om dingen dichter bij huis te zoeken. In plaats van ergens anders naartoe te reizen met de gedachte dat het daar beter is. Dichter bij huis begrijp je het beter."

Daarom speelt Wildschuts nieuwe project Territorium zich af in de Veluwse bossen waar hij is opgegroeid. ‘"Het landschap van mijn jeugd, zijn de bossen waar een beek doorheen stroomt. Maar het is ook heel erg de geur. In de zomer ruik je de dennenbomen. De dennenbomen ademen dan harsige lucht uit. Die lucht is ook een beetje zoetig. Dat is het bos van mijn jeugd."

Stikstofcrisis

Door de stikstofcrisis zijn de bossen bij Harderwijk veranderd in een politieke arena. In precies die bossen waar Wildschut is opgegroeid wordt het gevecht gevoerd tussen boeren en ecologen. De veranderingen in het gebied heeft hij vastgelegd op camera; telkens met de vraag: 'Van wie is dit landschap eigenlijk?'.

Wildschut ging praten met tegenover elkaar staande partijen en al gauw bleek dat de stikstofcrisis complex in elkaar zit, met tegenstrijdige belangen. "Toen ik praatte met boeren kwam ik erachter dat veel kalverhouders daarvoor eendenhouders waren. En daarvoor waren het vissers. Met de komst van de Afsluitdijk moesten de vissers zich aanpassen en dus werden het eendenhouders. Van eendenhouders werden ze weer kalverhouders. Eigenlijk staan ze nu weer precies voor hetzelfde, want ze moeten ze zich maar aanpassen." De boeren voelen zich gepasseerd terwijl de ecologen blijven zeggen dat de bossen alsmaar slechter worden.

Quote

De nieuwskaravaan is geweest en dan sjokt de documentair fotograaf, ik, erachteraan met zijn bezempje. Ik veeg de kruimeltjes op en bak daar iets nieuws van

Fotograaf Henk Wildschut

Onderwerpen vastleggen voor de geschiedenis

Wildschut is zich sterk bewust van zijn positie: "Als documentair fotograaf wil ik de grote onderwerpen vastleggen voor de geschiedenis. Eigenlijk ben ik de bezemwagen van het nieuws. De nieuwskaravaan is al langs geweest en dan sjokt de documentair fotograaf erachteraan met zijn bezempje. Ik veeg de kruimeltjes op en daar bak ik iets nieuws van. Dat gaat over verdieping."

Kunststof

Het cultuur- en mediaprogramma van NTR van maandag tot en met donderdag te horen tussen 19:00 en 20:00 uur op NPO Radio 1 of op elk moment terug te luisteren als podcast. Volg Kunststof op Twitter, Facebook en Instagram.

Ster advertentie
Ster advertentie