Cultuur & Media
KRO-NCRV

'Vette jaren voor luxe-merken lijken voorbij'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Vette jaren voor luxe-merken lijken voorbij'

Gucci, Versace, Yves Saint Lauren, Prada en zelfs Burberry lijken maar met moeite het hoofd boven water te houden, maar wat is er aan de hand met deze iconische modemerken? "De glans lijkt er af, maar dat zal later wel weer worden opgepoetst", zegt Bregje Lampe, hoofd Fashion & Branding bij het Amsterdam Fashion Institute (AMFI) bij Spraakmakers.

Video niet beschikbaar

"Veel luxe merken hebben het moeilijk", zegt Lampe. "De economie gaat moeizaam, maar er is wel meer aan de hand."

Massaler, maar ook duurder

Tijdens corona werden er veel producten van luxe-merken online besteld, waardoor de afgelopen vier á vijf jaar de omzet van deze merken erg gestegen is. Ondertussen werden er meer producten geproduceerd en werden, door het duurder worden van grondstoffen, prijsstijgingen doorgevoerd. Tassen die voorheen 1,5 duizend euro kosten, kosten nu 2,5 duizend. "De welvarende middenklasse koopt het daarom nu minder snel", zegt Lampe.

Het percentage superrijke mensen waarvoor de prijsstijging er niet toe doet, is ondertussen wel gegroeid, maar vindt de merken vaak minder 'cool' stelt Lampe: "Die merken zijn zo veel gaan produceren dat de exclusiviteit er vanaf is."

"Waar veel is, kan veel van af", zegt Arno Kantelberg, hoofdredacteur van ModMod. "Op een gegeven moment zit er een grens aan de decadentie", zegt Kantelberg. Volgens hem is die grens nu behaald, waardoor het bergafwaarts gaat met de modehuizen. "Wanneer je zo veel van die logo-producten uitgespuugd hebt, gaat de glans er wat van af. Dat zal later wel weer worden opgepoetst", reageert Lampe.

Bezuinigingen

Kantelberg ziet bezuinigingen door grote merken al in de praktijk: "We krijgen bij ModMod minder advertentieaanvragen binnen van dit soort bedrijven. Op marketing wordt als eerste bezuinigd, met name bij kleinere landen zoals Nederland." Niet alle merken doen het slecht. Zo is Miu Miu, het zusje van Prada, razend populaire onder de jongere generatie. "Miu Miu is echt een TikTok-merk", zegt Kantelberg. "Opvallend is dat die generatie het minder snel zou kunnen betalen, maar misschien toont dat wel dat het merk deze doelgroep juist goed aan zich weet te binden."

Verduurzaming en vernieuwing

Of het de klassieke luxe-merken lukt om een nieuwe generatie aan zich te binden? "Dat is een interessant vraagstuk waar wij samen met onze studenten vaak mee bezig zijn", zegt Lampe. Volgens het hoofd Fashion & Branding worden de tijdsgeest en maatschappelijke kwesties doorvertaald in kleding. Kantelberg zegt dat duurzaamheid nu centraal staat. "Copenhagen Fashion Week is zo groots geworden omdat zij dit boven aan hun agenda hebben gezet toen niemand ernaar omkeek."

Ook ziet hij het aspect duurzaamheid veelvuldig terug op Amsterdam Fashion Week, waarvan vandaag de laatste shows plaatsvinden. "Er is binnen de Nederlandse mode-industrie een boel jong talent dat met verduurzaming bezig is", zegt Kantelberg. "Het probleem is dat er geen podium voor hen is. Ik ben van mening dat we uit overheidsinstellingen meer moeten investeren zodat talent een etalage krijgt, want dit voor jonge ontwerpers zelf niet te financieren."

Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers

Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!

Meld je hier aan.

Ster advertentie
Ster advertentie