Een snelcursus gedichten schrijven door René Oskam
- Nieuws
- Een snelcursus gedichten schrijven door René Oskam
“Ik denk dat heel veel poëzie te lang en te ingewikkeld is”, zei dichter René Oskam vannacht. (Waar hebben we dat eerder gehoord?) Oskam, dichter van de bundel Zwemles in een zee van tijd, was te gast in het NPO Radio 1-programma Start. Hij las wat van zijn eigen werk voor en vertelde in simpele stappen hoe dichters hun werk naar een hoger niveau kunnen tillen.
Oskams uitleg hoe dichten werkt klinkt vanzelfsprekend. Hij laat het wel erg makkelijk klinken. Maar hij geeft zelf ook toe: “De eerste stap naar succes is natuurlijk dat de inhoud goed moet zijn.” Maar dat is subjectief.
Stel, je weet dat je prachtige gedichten schrijft, wat is dan de volgende stap? Delen, en in het bijzonder: voordragen. Volgens Oskam is het belangrijk om, hoe eng het ook is, je werk de wereld in te sturen. Hij dankt zijn circa 30.000 sociale media-volgers vooral aan zijn voordrachten: “De eerste keer dat ik het deed was ik hartstikke zenuwachtig, er zaten tien mensen in het publiek. Het gaf gelijk een kick: om iets te schrijven en daarmee op een podium te staan.”
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
“Toen begon ik teksten op mijn eigen Facebookpagina te zetten”, vervolgde Oskam. “Toen ben ik een fan-pagina begonnen. Mensen die ik niet kende en die mij niet kenden konden me volgen voor de dingen die ik schreef.” Hieronder het gedicht dat Oskam voorlas en voordroeg aan de vroege vogels die tussen vijf en zes naar Start luisterden.
Welkom bij weer een nieuwe dag
De show waarin u zelf bepalen mag voor welke prijs u spelen gaat
Van ’s ochtend vroeg tot ’s avonds laat
Er zijn geen strikte regels, geen voorschrift voor het spelverloop
Er zijn voor jouw succesverhaal geen tips of trucs te koop
Geen mens die jou kan adviseren over hoe hij of zij het spelen zou
Hoe jij vandaag de show gaat stelen is helemaal aan jou
Video niet beschikbaar
Het tweede advies dat Oskam gaf was: hou het kort. Richt je op de kern van je verhaal en knip de rest weg. “Ik heb een conclusie of ik wil een punt maken in een gedicht”, zei de dichter. “En daar ga ik naartoe werken. Wat moet ik mijn lezer vertellen om dit punt duidelijk te maken en vooral: wat moet ik niet vertellen om dit punt duidelijk te maken? Wat ik zelf doe, is heel veel dingen eruit halen, omdat alleen de kern over moet blijven. Het is belangrijk, ook in het leven, om de bijzaak van de hoofdzaak te scheiden.”
Oskams laatste advies was: vind een klankbord. Iemand die het geduld heeft om kritisch te luisteren en mee te denken. Oskam: “Als je iets geschreven hebt, heb je iemand nodig die het aankan om elke keer weer aan te horen: hé, ik heb een nieuw gedicht, moet je horen.”
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.