Cultuur & Media
AVROTROS

Tijl Beckand legt uit waarom we wegzappen bij onbekende Nederlanders

foto: Eigen fotofoto: Eigen foto
  1. Nieuwschevron right
  2. Tijl Beckand legt uit waarom we wegzappen bij onbekende Nederlanders

Een programma maken waaraan onbekende Nederlanders meedoen? Volgens Tijl Beckand, presentator van bij RTL4, is dat uiteindelijk meer voor de bühne. "Het blijkt tóch niet goed te werken", zegt hij in MISCHA!.

#472 - Tijl Beckand: 'Bij twijfel altijd inhalen' - MISCHA!

Beckand kijkt goed terug op De Verraders-reeks met onbekende Nederlanders. "Ik heb de deelnemers van dichtbij meegemaakt. Die hebben het super gedaan en hadden een waanzinnige instelling. Voor hen was het de kans van hun leven. Maar de kijker zapt weg, die wil Dave Roelvink zien, of een oud-sporter. Dat komt omdat we - als we iemand kennen - ons kunnen ergeren, iets bevestigd zien of verrast worden."

'Met commerciële tv ben ik relaxter'

De programmamaker kan zich niet voorstellen dat er nog een seizoen met onbekende Nederlanders volgt. "Er waren gemiddeld 950 duizend kijkers per week. Dat is echt niet slecht, maar voor De Verraders te weinig. Dit was één van de laatste keren dat er zo'n groot programma gemaakt wordt met onbekende mensen."

Beckand maakte voor AVROTROS ook de reeks Tijl in het Voetspoor van Richard Wagner, over de bekende 19e-eeuwse componist. Wat hij leuker vindt? "Met commerciële tv sta ik er wat relaxter in. Ik weet dat mensen het programma toch wel kijken. Bovendien: als ik uitval - om wat voor reden dan ook - dan zou iemand anders het stokje kunnen overnemen."

In de Wagner-reeks ligt dat anders. "Als ik dan zou stoppen, weet ik niet of er nog een vervolg komt. Bovendien worden de mensen die naar klassieke muziek luisteren ouder. Het publiek gaat langzaam dood. Daar maak ik me weleens zorgen om."

#472 - Tijl Beckand: 'Bij twijfel altijd inhalen' - MISCHA!

MISCHA!

Gelukkig zijn ze er nog: mensen die hun mond opendoen, hun visie, gedachten en dromen met ons delen. In MISCHA! gaat presentator Mischa Blok iedere maandag tot en met donderdagnacht tussen 01:00 en 02:00 uur op zoek naar de drijfveren van deze mensen. Luister alle afleveringen via https://www.nporadio1.nl/podca...

Ster advertentie
Ster advertentie