Cultuur & Media
NOSNTR

Jongeren hebben vertrouwen in de journalistiek, maar missen betrouwbaar nieuws door algoritmes

foto: Unsplash
  1. Nieuwschevron right
  2. Jongeren hebben vertrouwen in de journalistiek, maar missen betrouwbaar nieuws door algoritmes

Vandaag verscheen er een onderzoeksrapport van het Commissariaat voor de Media waaruit blijkt dat er een gat is tussen jongeren en de journalistiek. Jongeren die hun informatie vooral van sociale media halen, missen door de algoritmes een deel van het nieuws.

Jongeren missen nieuws door algoritmes techbedrijven

Video niet beschikbaar

Karin Schut, onderzoeker bij het Commissariaat voor de Media: "Jongeren hebben vertrouwen in de journalistiek en vinden journalistiek ook belangrijk. Ze vertrouwen de nieuwsmerken, maar komen ze minder tegen op sociale media, en via sociale media stellen ze zichzelf op de hoogte." De algoritmes spelen een grote rol in waar de content terecht komt, oftewel welk publiek ermee bereikt wordt.

'Algoritmes bepalen wat we te zien krijgen'

Wat opvalt in het onderzoek, is dat jongeren onderscheid maken tussen het vertrouwen dat ze hebben in journalistieke merken en andere merken. Dat vertrouwen is hoger dan het vertrouwen dat ze hebben in sociale media-accounts zoals Cestmocro. Schut vult aan: "Het zou mooi zijn als de journalistiek meer bij hen onder de aandacht komt. De eerste stap is dat de content van journalistieke merken aanwezig is op een manier waarop het jongeren interesseert. Want, algoritmes pakken dus alleen maar op wat het goed doet." Uit het onderzoek komt naar voren dat 78 procent van de jongeren het nieuws oppikt van Instagram, Tiktok en YouTube. Nieuws komt daar vaak automatisch voorbij. Jongeren zijn er niet bewust naar op zoek.

Ontwikkelen van identiteit

Abdellatif El Malki is jongerenwerker bij Presikhaaf University en ziet de effecten van hun nieuwsconsumptie duidelijk terug. El Malki: "We zien dat jongeren geïnteresseerd zijn in nieuws, met name in periodes van grote maatschappelijke onrust of onzekerheid, bijvoorbeeld tijdens de pandemie. Dan zie je dat jongeren echt wel informatie in de gaten houden, de vraag is in hoeverre die informatie nepnieuws is." Jongeren zijn bezig met het ontwikkelen van hun identiteit en begeven zich veel in het online domein. Sommige jongeren kunnen doorslaan in nieuwsconsumptie via onbetrouwbare kanalen. Jongerenwerkers helpen bij deze ontwikkeling. Het is volgens Abdellatif El Malki belangrijk geen oordeel te vellen in dit proces: "Je moet nieuwsgierig zijn in waarom ze tot een bepaalde conclusie komen of bepaalde nieuwsmedia weren of voor openstaan."

Abonneer je op onze wekelijkse nieuwsbrief!

Elke zaterdag het beste van NPO Radio 1 in jouw mailbox.

Meld je hier aan

Ster advertentie
Ster advertentie