Trompettist Eric Vloeimans: 'Ik had de trompet nodig om uit mijn verlegenheid te komen'
- Nieuws
- Trompettist Eric Vloeimans: 'Ik had de trompet nodig om uit mijn verlegenheid te komen'
Trompettist Eric Vloeimans weet met zijn betoverende trompetspel zijn publiek steeds opnieuw te verrassen. Hij is beroemd om zijn fluwelen geluid en zijn fluisterende spel. Deze week is hij weer te zien en te horen op de 45e editie van North Sea Jazz, het bekendste soul en jazzfestival van Nederland. “Ik heb altijd goede zin om te spelen", vertelt hij in Kunststof.
Video niet beschikbaar
“Het is een bruisend festival en altijd hartstikke leuk om in mijn lievelingsstad Rotterdam te spelen", vertelt trompettist Eric Vloeimans. Hij is een van de beste trompettisten van Nederland en een grote naam in de internationale muziekwereld.
'Ik was vroeger enorm verlegen'
"Ik was vroeger enorm verlegen, en ik heb de trompet nodig gehad om uit die verlegenheid te komen.” Trompet spelen gaat hem steeds makkelijker af. “Ik ben ook bijna nooit meer zenuwachtig, ik stap vol vertrouwen het podium op omdat ik zin heb om te spelen.” Het maakt hem niet uit of het voor tien of duizend mensen is. Zijn spel is ook meer ‘volwassen’ geworden.
Goede of slechte lippen
“Ik leer het instrument steeds beter kennen. Ik kan mezelf steeds beter muzikaal vinden. Ik wil gewoon mooi spelen, mooie muziek maken, mezelf soepel kunnen bewegen op die toeter.”
Net als een wielrenner of voetballer slechte of goede benen kan hebben, heeft hij goede of slechte lippen. “Ik doe echt alles om mijn techniek goed te laten zijn, maar je moet wel de muziek volgen”. De techniek volgt de muziek. Met goede mensen spelen is daarom essentieel voor hem. “Die horen alles, elke beweging.”
Componeren
“Tijdens corona heb ik de trompet een half jaar niet aangeraakt”, vertelt de trompettist. Hij wilde ervaren hoe dat was en is toen veel muziek gaan schrijven. “Ik wilde alles schrijven waar ik zin in had.” Zo schreef hij de muziek voor de natuurfilm Wild Port of Europe over de natuur in de havens van Rotterdam en Moerdijk.
Hij vindt het "niet boeiend" om naar zichzelf te luisteren. “Een CD is altijd een momentopname, je hebt zo’n stuk geschreven, musici erbij gehaald, zorgvuldig gerepeteerd en je hebt het losgelaten. Op een gegeven moment neem je het op en dan is het voor de wereld en dan wil ik het niet meer horen.”
'Een trompet kan heel warm klinken'
Op een trompet kun je heel mooi zacht spelen, laat Eric horen in de studio. “Mensen denken altijd dat trompet schel klinkt, maar een trompet kan ook heel warm klinken.”
“Als je blijft ontwikkelen en vaak genoeg doet dan hoor je het geluid in je hoofd en volgt je lijf vanzelf. Volg je hart en als het goed voelt, dan kun je dat met je denken niet bijbenen. Als het onderbuikgevoel goed is, dan zit je eigenlijk altijd wel goed.”