Hester Alberdingk Thijm bouwde in 25 jaar een indrukwekkende kunstcollectie
- Nieuws
- Hester Alberdingk Thijm bouwde in 25 jaar een indrukwekkende kunstcollectie
AkzoNobel Art Foundation directeur Hester Alberdingk Thijm lanceerde ter gelegenheid van het 25 jarig bestaan het jubileummagazine We are the collection. "Kunst gaat door het hele gebouw en raakt alle mensen", vertelt ze in Kunststof.
Hester Alberdingk Thijm, directeur AkzoNobel Art Foundation - Kunststof
Eindeloze marathon
AkzoNobel verzamelt en toont kunst van internationaal gerenommeerde kunstenaars en jong talent. "Toen we in 1995 begonnen zag de wereld er wel anders uit." Hester, volledig autodidact kocht in de 25 jaar werk van Damien Hirst toen het nog betaalbaar was, en namen als Atelier van Lieshout, Marlene Dumas en Arno Kramer. Een visionair zou ze zichzelf nooit noemen. "Het is een permanente nieuwsgierigheid, een permanent onderzoek en een netwerk opbouwen, fysiek en visueel."
"Zo'n bedrijfscollectie maken is ongelooflijk eervol. Het is ook een eindeloze marathon, met af en toe een sprintje. En op die marathon heb je af en toe ook veel hindernissen. Die hindernissen doen ook pijn. Het is niet alleen maar een golden succes story.
Ik lijk wel een en al vrijheid, maar ik ben best wel in control
Er is hier nooit een moment van stilstaan, je moet vóór blijven lopen. Je bent curator, maar hebt ook een conserverende functie." Het zijn haast twee banen. Een positie in de kunstwereld en één in het bedrijfsleven. "Die twee werelden groeien in deze tijd meer uit elkaar."
AkzoNobel Art Foundation
Kunst kijken is niet ingewikkeld
Hester is nooit gewichtig over kunst, en maakt er niet iets ingewikkelds van. "Liever niet juist. Ik praat eigenlijk ook niet als curator of samensteller tot het publiek; ik probeer van mens tot mens te communiceren over kunst.
Als je de angst en vooroordelen weghaalt, blijken mensen allemaal goed te kunnen kijken. Je moet eigenlijk alleen maar die drempel steeds slechten, jezelf toestaan en proberen de ander uit te lokken om hetzelfde te doen. Dan is het niet zo moeilijk, zo heilig. De gemiddelde kunsthistorische tekst is niet te lezen, elk woord struikel je drie keer over."
Het is na 25 jaar nog steeds moeilijk dat je maar zo'n klein aantal kunstenaars kunt helpen
"Nieuwe verhalen, nieuwe narratieven, nieuwe lijnen naar de toekomst", vertelt Hester over wat we nodig hebben in deze tijd. "We hebben zo'n egomaatschapppij, je zou het nu meer naar 'eco' moeten draaien. De duurzaamheid van een kunstwerk, dat gewoon een leven lang, generatieslang of eeuwenlang mee kan gaan, dat is iets anders dan steeds die waan van de dag."
Roofkunst
"Ik vind sowieso dat dat met grote zorgvuldigheid moet worden bekeken", zegt ze over de kwestie die speelt rond het teruggeven van roofkunst. "Alles wat er op een moment van oorlog of op anderszins wijze aan roofkunst is verkregen, zal altijd bekeken moeten worden vanuit de eigenaar, vanuit die situatie. Ik zou er erg voor zijn om daar ethisch mee om te gaan."
Hester is voorzichtig met haar mening: "Elk werk is natuurlijk anders. Elk onderdeel van die zogenaamde roofkunst is een uniek verhaal. De meesten kunnen we niet meer in die tijd zien, dus dat vergt echt hele grote voorzichtigheid en onderzoek. Elk werk moet afzonderlijk bekeken worden, maar daar heb je hele goede experts voor."
Op 17 september, tijdens de viering van het jubileum van de AkzoNobel Art Foundation, werd Hester Alberdingk Thijm geridderd in de Orde van Oranje-Nassau vanwege haar belangrijke en langdurige steun aan de hedendaagse Nederlandse kunst. "Het is best eng, er gaat heel veel tegelijk door je heen."
Kunststof Radio
Het cultuur- en mediaprogramma van NTR van maandag tot en met donderdag te horen tussen 19.30 en 20.30 uur op NPO Radio 1 of op elk moment terug te luisteren als podcast. Volg Kunststof op Twitter, Facebook en Instagram.