Cultuur & Media
NOS

Van modeblunder naar modeklassieker: de opmars van Birkenstock

foto: Pexelsfoto: Pexels
  1. Nieuwschevron right
  2. Van modeblunder naar modeklassieker: de opmars van Birkenstock

De orthopedische slipper van Birkenstock is hipper dan ooit. Omdat het Duitse schoenenbedrijf de beursgang gisteren aankondigde, dook NOS Met het Oog op Morgen in de opmars van Birkenstock. Onder andere met Jaap Meerman, die eigenaar is van meerdere winkels.

Video niet beschikbaar

"Birkenstock begon in 1774, maar toen was het gewoon een schoenmakertje. Pas na de oorlog zijn ze echt begonnen met hun orthopedische voetbed", weet Meerman. "Het product dat wij nu kennen is vanaf de jaren vijftig groter en groter geworden."

"Ik ben de eerste in Nederland die een Birkenstock-winkel begon, in 2005. Iedereen verklaarde mij voor gek", herinnert Meerman zich. "Wie begint er nou een slipperwinkel in Nederland? Maar er was heel veel behoefte."

'Opeens allemaal jonge meiden in mijn winkel'

"We hebben het idee dat Birkenstock opeens heel hip is, omdat de investeringsmaatschappij van Louis Vuitton het heeft overgenomen en heel goed in sociale media is", zegt Meerman. "Maar in 2005 was er ook al een gigantische hype. Zo erg zelfs dat ik regelmatig mijn winkel op slot moest doen, zodat er niemand meer in kon."

"Ik had daarvoor al een orthopedische schoenenwinkel. Daar kwamen eigenlijk alleen maar oudere mensen binnen. Op een gegeven moment had ik wat Birkenstock-slippers ingekocht en in een keer kreeg ik allemaal van die jonge meiden in mijn winkel."

"Ik dacht, die horen hier helemaal niet. Toen ben ik me gaan verdiepen in het merk en in contact gekomen met een van de eigenaren Alex Birkenstock. Van daaruit ben ik een beetje een vriend van het bedrijf geworden", vertelt Meerman.

'Er zit nog heel veel muziek in'

"Dat ze nu naar de beurs gaan is een logische stap. Wereldwijd is Birkenstock ontzettend groot aan het worden. Daar zit nog heel veel muziek in", stelt Meerman. "Het is er alleen geen leuker bedrijf van geworden. Ik was er vroeger kind aan huis, nu gaat het contact anoniem. Het is winstmaximalisatie, daar ga ik niet over liegen."

"Maar het product is gewoon fantastisch", zegt Meerman. "Ik adem Birkenstock."

oog birkenstock

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie