Thuisbezorgd.nl was een dubbeltje en is nu een kwartje geworden; het succes van Jitse Groen
- Nieuws
- Thuisbezorgd.nl was een dubbeltje en is nu een kwartje geworden; het succes van Jitse Groen
Jitse Groen was volgens Paul van Riessen, hoofdredacteur van Quote, altijd al overtuigd van het succes van zijn bedrijf. Van Riessen denkt dat de topman van Just Eat Takeaway zelfs een beetje teleurgesteld is met de geschatte 311 miljoen die het bedrijf gaat opleveren. Gisteren werd bekend dat Just Eat Takeaway van Thuisbezorgd.nl is opgekocht door techbedrijf Prosus. Van Riessen: "Enkele jaren geleden stond hij nog als miljardair in onze rijken-lijstjes, dus eigenlijk is die 300 miljoen wisselgeld."
Video niet beschikbaar
Op zijn eenentwintigste studeerde Jitse Groen in Enschede bedrijfsinformatie-technologie. "Hij had een familiefeestje en wilde wat te snacken bestelen, maar in die tijd kon dat helemaal niet. Hij heeft voor 100 gulden destijds de domeinnaam 'Thuisbezorgd.nl' gekocht. Is een beetje gaan programmeren en daarmee ging hij naar restaurants. Dat was in die tijd, 1999, heel bijzonder" vertelt Van Riessen. Het bleek een goede zet.
Te laat verkocht?
Van Riessen omschrijft Groen lovend, het is een zakenman die ze al jaren volgen: "Jitse heeft er zelf altijd in geloofd, het is iemand die heel zelfverzekerd en slim is." Jitses moeder is onderwijzeres en zijn vader werkt in de automatisering. De ontwikkeling van Thuisbezorgd.nl ging organisch, hij kocht er wat bedrijven bij en zo ontstond uiteindelijk Just Eat Takeaway als moederbedrijf voor Thuisbezorgd. In september 2016 haalde het bedrijf het eerste grote succes binnen tijdens de beursgang van Takeaway. Twee jaar geleden gingen de aandelen voor Just Eat Takeaway voor ongeveer 100 euro per aandeel over de toonbank, vorige week voor 12 euro en nu de deal rond is kost een aandeel ongeveer 20 euro. Heeft Groen het bedrijf te laat verkocht? Van Riessen denkt dat het aan de biedingen lag, die kwamen niet op gang. Van Riessen: "Hij heeft heel lang lopen leuren met Grubhub, hij moest eerst dat ei lozen voordat hij het hele bedrijf kon verkopen." Grubhub was een Amerikaans eetbedrijf dat hij kocht toentertijd voor 6,4 miljard. Hij heeft het laatst verkocht voor 623 miljoen. "Dan kun je wel nagaan hoe groot die 'bleeder' was" aldus Van Riessen. Techinvesteerder Prosus neemt het beursgenoteerde bedrijf Just Eat Takeaway over voor 4,1 miljard. Prosus investeert wereldwijd in technologie achter internetservices voor consumenten. De verkoop van Just Eat Takeaway levert de oprichter naar schatting ruim 311 miljoen euro op.
Succes
Is de verkoop een mislukking? Nee, zegt de hoofdredacteur van de Quote: "We hadden een eigenwijs jongetje op zijn studentenkamer zitten, die is nu in de 40 en heeft ruim 300 miljoen euro in zijn zak zitten en een fantastisch bedrijf gebouwd dat wereldwijd opereert. Dus ja, dan kun je wel terugkijken naar dat miljard dat hij ooit had, maar laten we stilstaan bij het enorme succes dat hij alsnog heeft weten te boeken." Groen blijft CEO van het bedrijf en kan niet zo goed stilzitten: "Stranden enzo, daar maak je hem niet gelukkig mee. Laat hem maar de tent runnen. Hij is daar nog steeds de baas, Jitse is nog steeds de CEO en wil alsnog de grootste van de wereld worden met het geld van Prosus."
Abonneer je op onze wekelijkse nieuwsbrief!
Elke zaterdag het beste van NPO Radio 1 in jouw mailbox.