Boris de Beijer: 'Bezuinigingen zijn desastreus voor beginnende kunstenaars'
- Nieuws
- Boris de Beijer: 'Bezuinigingen zijn desastreus voor beginnende kunstenaars'
Fonkelende vazen, felgekleurde Griekse en Romeinse hoofdjes op schaaltjes en een spiegel met metalen krullen. Het zijn een paar van de objecten die je toestralen in de expositie Artefactum 3000 van Boris de Beijer in Museum JAN in Amstelveen. Boris wil de bezoeker meetrekken in een futuristische stad met architectonische elementen uit de oudheid. "Door dat kleurgebruik, werkt het toch een beetje vervreemdend. Dat is mijn twist." Boris de Beijer ging in gesprek met Femke van der Laan.
Boris de Beijer (kunstenaar) - Nooit meer slapen
Scherven zoeken in zandheuvels
Boris is zo lang als hij zich kan herinneren gefascineerd door objecten uit de oudheid. "Ik was als kind al aan het verzamelen. Bij dingen uit tijden die je minder goed kent, slaat je fantasie op hol."
Vroeger wou hij als archeoloog oude dingen opgraven. "Een scherf van andere tijden, daar kun je zelf een deel van het verhaal bij invullen. Ik kijk nog steeds op straat en in zandheuvels."
Docenten aan de Gerrit Rietveld Academie vonden dat hij als student te ambachtelijk bezig was. Volgens Boris stond daar het idee boven de uitvoering ervan terwijl hij juist overtuigd was dat de uitvoering wel degelijk bijdraagt aan het geheel. "Wat een glas of een vaas zo mooi maakt", vertelt Boris, "is dat je het proces terug kunt zien in het resultaat."
De hand van de maker
In zijn sculpturen zit noeste arbeid, maar ook magie. "Zowel in glas als metaal zie je de hand van de maker daar heel duidelijk in terug. Dat voegt een extra laag toe."
Hoewel tegenwoordig alles steeds meer digitaal en minder tastbaar wordt, denkt Boris dat handwerk nooit echt zal verdwijnen. "Het spel met design en autonome kunst is altijd de rode lijn in mijn praktijk geweest."
Ik raakte een beetje gedesillusioneerd in wat die kunstwereld eigenlijk inhield
Niet thuis in de kunstwereld
Hoewel Boris vastberaden was om zijn boterham te verdienen met kunst, zag hij in zijn omgeving ook tentoonstellingen die niet doorgingen door bezuinigingen. "Als het zo niet meer gaat, dan gaan we het zelf doen."
Boris zette Unfair Amsterdam op: een kunstbeurs om kansen te scheppen voor generatiegenoten. "Er ontstond veel meer dan op een normale beurs. Kunstenaars raakten bevriend en leerden elkaars werk kennen." Hoewel hij de kunstwereld vanuit verschillende hoeken kent, voelt hij er zich niet helemaal thuis. "Ik raakte een beetje gedesillusioneerd in wat die kunstwereld eigenlijk inhield."
Desastreuze bezuinigingen
Boris kijkt weemoedig terug naar de beginperiode toen hij de beurs opzette. "Je weet veel minder en springt daar heel bevlogen in. Dat helpt juist heel erg mee om dingen gewoon te doen. Wij zetten iets neer wat nergens anders gebeurde. Ik denk niet dat dat ooit nog terugkomt."
De komende bezuinigingen op cultuur stemmen Boris niet optimistisch. "Dat is desastreus voor vooral beginnende kunstenaars. Je moet het zelf doen, maar initiatieven zoals Unfair worden steeds bemoeilijkt wordt, want er is minder geld."
Gerelateerde podcast
Nooit meer slapen
Luister Nooit Meer Slapen op ieder moment van de dag
Nooit Meer Slapen is hét nachtelijke cultuurprogramma van de VPRO op NPO Radio 1 waarin elke werkdag een uur lang - van middernacht tot 01.00 uur - een inspirerende gast uit de kunst, cultuur of actualiteit wordt geïnterviewd over werk én leven.
Volg Nooit Meer Slapen op Instagram, en luister alle gesprekken, ook overdag, in NPO Luister of uw favoriete podcastapp.