Buitenland
VPRO

Spaghettiwesterns, politieachtervolgingen en Italiaanse filmmuziek

foto: EPA/MASSIMO PERCOSSI
  1. Nieuwschevron right
  2. Spaghettiwesterns, politieachtervolgingen en Italiaanse filmmuziek

Als sinds de jaren '50 vormt het een belangrijke industrie voor Italië en heeft het de wereld invloedrijke muziekcomponisten gebracht als Ennio Morricone en Alessandro Alessandroni. Correspondent in Rome Angelo van Schaik laat in de zomerserie Verre Geluiden van Bureau Buitenland zijn licht schijnen op een hoekje van de Italiaanse cultuur waar het zelden over gaat: Italiaanse filmmuziek.

Video niet beschikbaar

Cinecittà

"Een goede film kan beter worden door goede muziek, een slechte film kan dragelijk worden door goede muziek en echt goede filmmuziek kan op zichzelf staan. En daar is Ennio Morricone het grootste voorbeeld van”, vertelt van Schaik.

De hoogtij dagen van de Italiaanse filmindustrie in de jaren '60 en '70 zijn ontstaan in Cinecittà in Rome, wat Italiaans is voor filmstad. Daar staan nog steeds de grootste filmstudio’s van Europa. "Een enorm complex. Er werden niet alleen films opgenomen maar er was ook een hele kleermakerij en een enorme opnamestudio waar een groot orkest in kon, waar de componisten al tijdens het opnemen van de film de muziek aan het schrijven waren", vertelt de correspondent.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Poliziotteschi

In deze periode zijn veel, vaak behoorlijk slechte, B-films gemaakt. Films met heel weinig budget zoals spaghettiwesterns, waar de bekende filmregisseur Quentin Tarantino zijn inspiratie uit put, erotische films en zogenaamde 'poliziotteschi', politiefilms met snelle achtervolgingen in Alfa Romeo's.

"Het was een periode in Italië waar het economisch goed ging, mensen hadden meer te besteden. Tegelijkertijd kampte het land met de links-revolutionaire terroristische groepering Brigate Rosse, de Rode Brigades. Mensen hadden behoefte aan even ontsnappen aan de werkelijkheid en gingen daarom naar dit soort films", vertelt van Schaik.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Bureau Buitenland: Verre Geluiden 2

Van Palestijnse feestmuziek en Joegoslavische folklore tot Marokkaanse hiphop en Italiaanse filmmuziek. Voor het tweede jaar op rij maakt Bureau Buitenland deze zomer een muzikale wereldreis.

Vanaf maandag 18 juli, elke werkdag, tussen 13.30 en 14.00 uur, VPRO, NPO Radio 1. Zie voor meer: vpro.nl/bureaubuitenland

En op de Verre Geluiden 2 afspeellijst op Spotify vind je alle muziek die deze zomer de revue passeert.

Ster advertentie
Ster advertentie