Lissabon experimenteert met toeristenwerend ov-beleid: volgt Amsterdam?
- Nieuws
- Lissabon experimenteert met toeristenwerend ov-beleid: volgt Amsterdam?
Iedereen die onze prachtige hoofdstad Amsterdam, of één van de andere Europese steden die jaarlijks miljoenen toeristen ontvangen heeft bezocht, kan er over meepraten: massatoerisme. De lange rijen bij musea en selfiemakende globetrotters werken vaak op de zenuwen van de lokale inwoners. Zo ook in Lissabon. Daarom heeft het stadsbestuur besloten dat de eigen inwoners voorrang krijgen in het ov. Ko Koens is docent New Urban Tourism aan de Hogeschool InHolland en vertelt in De Nieuws BV of dit toeristen weet te weren.
Video niet beschikbaar
Het iconische gele trammetje dat de heuvel oprijdt, geen toerist wil het missen als ze de Portugese hoofdstad bezoeken. Tot grote frustratie van inwoners van de stad, die zelf geen plekje meer kunnen bemachtigen in het openbaar vervoer. Deze tram 28 wordt samen met een kabelbaan tussen de twee populaire toeristenwijken Graça en Mouraria onderdeel van het nieuwe beleid van het stadsbestuur. Er komen twee aparte rijen, waarvan eentje voor toeristen. De andere is voor inwoners en die krijgen voorrang.
Koens ziet deze maatregel als een combinatie van twee eerdere ideeën. Het eerste idee is het 'losse ticket' principe. Hier gaat de toeristenbestemming ervan uit dat inwoners een maandpas aanschaffen, terwijl toeristen een losse ticket kopen. Deze belasten ze daarom meer. "Dit geldt ook voor bewoners die geen maandabonnement hebben", voegt Koens daar als kanttekening aan toe.
De stad als pretpark?
Het andere idee kan je misschien kennen uit pretparken. Aan de hand van de beschikbare ruimte in de rit wordt bijgehouden wie er wel en niet in kunnen stappen, waarbij mensen met een abonnement voorrang krijgen. "Het is een beetje zoals de Efteling, waar je die Easy Riders hebt, dat je kan kijken waar je de kortste rij hebt", zegt Koens.
Hij denkt overigens niet dat binnensteden voortaan op pretparken gaan lijken en stelt geruststellend: "Als er goede ideeën zijn in andere ontwikkelingen, is het het altijd waard om daar ook mee te experimenteren." Hij benadrukt dan ook dat dit 'twee-rijen-systeem' wel echt een nieuwe vorm is en als experiment gezien moet worden.
Andere oplossingen?
Lissabon en Amsterdam zijn niet de enige steden die op zoek zijn naar nieuwe vormen van toeristenmanagement, zo vraagt Venetië in het hoogseizoen een prijs om de stad te betreden. Of het nieuwe beleid in Lissabon ook alleen in het hoogseizoen gehanteerd wordt, is nog onduidelijk.
Koens vraagt zich echter af of het zin heeft: "Dan krijg je weer het probleem dat je het hele jaar door toeristen in je stad hebt. En je ziet bijvoorbeeld een stad als Amsterdam, daar heb je al toeristen het hele jaar." Hij ziet het als de vloek van schoonheid: "Als een stad erg leuk is dan gaan mensen ook als er iets minder goed weer is komen."
Always look on the bright side of life
Wat Koens dan wel ziet als oplossing om de frustratie van inwoners weg te nemen; "Je moet als stad een beetje nederig zijn en begrip tonen." Nog meer denkt hij dat steden de positieve aspecten van toerisme moeten laten zien.
Het is aan hen om duidelijker te communiceren dat toeristen niet slechts van de plaatselijke voorzieningen profiteren, maar ook daaraan bijdragen: "Als je dan die prijzen verhoogt voor toeristen, wees dan heel transparant en zeg: 'dit geld investeren we in nieuw openbaar vervoer.'" Hierdoor hoopt hij dat bewoners en toeristen nader tot elkaar kunnen komen. Koens denkt dan ook niet dat het nieuwe beleid van Lissabon toeristen weert, maar ziet het wel als een manier om de toeristenstroom te reguleren.