Balletles in Afrika’s grootste sloppenwijk
- Nieuws
- Balletles in Afrika’s grootste sloppenwijk
[KRO-NCRV] Misschien is het wel de meest ongebruikelijke plek om ballet aan te treffen: Kibera, met 2,5 miljoen inwoners de grootste sloppenwijk van Afrika. Maar de 32-jarige Keniaan Mike Wamaya geeft er sinds een paar jaar balletles aan meisjes en jongens in kleurige tweedehands balletpakjes en maillots.
Wamaya zelf groeide ook op in een sloppenwijk in de Keniaanse hoofdstad en verloor meerdere vrienden door criminaliteit en armoede. Het zien van een poster van de Kenya Performing Dance Group, die op zoek was naar nieuwe dansers, gaf zijn leven echter een totaal andere wending. Wamaya werd geselecteerd en toerde met de groep niet alleen door Kenia, maar ook door Nederland, België en Engeland.
Ook leerde hij voor het eerst over ballet en een paar jaar later werd hij gevraagd door de Britse organisatie Anno’s Africa om balletlessen te gaan geven in de sloppenwijken in Nairobi. Hoewel de kinderen nog nooit van ballet hadden gehoord waren ze direct enthousiast en is het inmiddels een groot succes.
Balletles vermindert tienerzwangerschappen
De kinderen leren niet alleen te dansen maar kunnen zich vervolgens vaak ook beter concentreren in de klas, gaan school meer waarderen en het aantal tienerzwangerschappen schijnt zelfs te verminderen doordat tijdens de balletlessen ook regelmatig aandacht wordt besteed aan de risico’s van het hebben van seks.
Hoewel het Keniaanse onderwijssysteem normaliter erg hiërarchisch is waarbij zeer tegen docenten wordt opgekeken, weet Wamaya op een bijzondere manier zijn dans en sociale vaardigheden te combineren en zich juist op een gelijk niveau met de kinderen te zetten waardoor de kinderen zich op hun gemak voelen en sneller met hem over problemen praten.
Global Teacher Prize 2017
Wamaya’s bijzondere prestaties zijn inmiddels ook buiten Kenia opgemerkt. Zo werd hij vorige maand genomineerd als top tien finalist voor de Global Teacher Prize 2017. Voor de finale ging hij naar Dubai en werd gevraagd om er een masterclass te geven aan mede docenten van onder meer bekende universiteiten zoals Harvard en Stanford.
Hoewel de Keniaanse docent de prijs niet heeft gewonnen, hoopt hij met alle aandacht de Keniaanse regering ervan te kunnen overtuigen om ook creatieve vakken zoals dans in het Keniaanse school curriculum op te nemen.