Buitenland
VPRO

Blauw 'horrorkonijn' op postzegel roept woede op in China

foto: What's on Weibo
  1. Nieuwschevron right
  2. Blauw 'horrorkonijn' op postzegel roept woede op in China

Mensen blij maken met een vrolijk en toegankelijk konijn. Dat is het doel van de Chinese ontwerper van de nieuwe prestigieuze China Post-postzegel die onlangs is uitgebracht. Maar dat is totaal niet gelukt, zeggen mensen op sociale media in China. "Velen noemen het eerder een horrorkonijn dan een gelukskonijn", zegt Manya Koetse van het platform What’s on Weibo in Bureau Buitenland.

Buitenland Uitgelicht: China met Manya Koetse

'Beetje eng dier'

China Post, het staatspostbedrijf van het land, geeft al jaren vlak voor Chinees Nieuwjaar een speciale set uit van postzegels. Dit jaar, het Jaar van het Konijn, ligt het prestigeproject in handen van de bekende 99-jarige kunstenaar Huang. "Het resultaat is onverwacht. Op de postzegel staat een monsterlijk konijn met felrode ogen en hele kleine mensenhandjes. Behalve dat het konijn er een beetje eng uitziet, is het ook niet erg verfijnd."

Kleur van begrafenissen

Het hele jaar wordt er in China uitgekeken naar de nieuwe postzegels. Verzamelaars staan al vroeg in de ochtend in de rij om een velletje te bemachtigen. "Chinees Nieuwjaar staat heel erg voor voorspoed, geluk en het verjagen van het kwaad. (…) Veel mensen vinden dat een postzegel geluk moet uitstralen. Ze vinden dit konijntje eerder een duivels dier", legt Koetse uit. Bovendien gaat het om een blauw konijn, de kleur die mensen in China ook dragen op begrafenissen. En de waarde van de postzegel is 1,20 yuan waard, de cijfers van een Chinees alarmnummer. "Dat valt totaal niet in goede aarde tijdens China’s enorme corona-uitbraak waarbij zoveel doden vallen."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Konijnenpak aan de wilgen

Op Chinese sociale media stromen woedende reacties binnen op het ontwerp. In een museum waar het postzegelkonijn als mascotte rondliep, heeft men het konijnenpak aan de wilgen gehangen nadat er veel klachten kwamen van bezoekers. Koetse: "Ondanks de controverse rondom de postzegels zijn ze nog gewilder geworden. Online waren ze binnen een uur uitverkocht." Bij postkantoren stonden mensen urenlang in de rij. "De eerste postzegel die Huang maakte in 1980 is nu tweeduizend dollar per postzegel waard. Ongetwijfeld zal deze over dertig jaar ook veel opleveren."

Meer weten? Lees hier meer:

Bureau Buitenland

Bureau Buitenland: internationaal nieuws, reportages en geopolitiek. Met achtergronden en opmerkelijke verhalen uit het buitenland. Dagelijks te horen tussen 13:30 en 14:00 uur, of terug te luisteren als podcast.

Volg Bureau Buitenland ook op LinkedIn en Instagram.

Ster advertentie
Ster advertentie