Naaz eert de Koerdische artiesten die haar voorgingen: 'zonder hen, zou ik niet kunnen doen wat ik nu doe'
- Nieuws
- Naaz eert de Koerdische artiesten die haar voorgingen: 'zonder hen, zou ik niet kunnen doen wat ik nu doe'
Koerden hebben volgens zangeres Naaz altijd geleden onder het feit dat zij nooit verenigd zijn geweest in hun eigen staat, en dat valt te horen in hun muziek. Voor de zomerserie Verre Geluiden van Bureau Buitenland leidt zij ons langs een aantal van de meest spraakmakende Koerdische artiesten, en legt ze uit hoe de drang naar vrijheid op allerlei manieren valt terug te horen.
Video niet beschikbaar
Gesterkt door de Koerdische vrouw
Haar relatie tot de Koerdische muziek is nog pril. "Als je mij een paar jaar geleden zou vragen naar Koerdische muziek, zou ik niet een nummer kunnen opnoemen. Ik wist er eigenlijk helemaal niks van", vertelt Naaz. Pas na een persoonlijke herontdekking stuitte ze naar eigen zeggen op de schoonheid van de Koerdische muziek, en de symboliek van de Koerdische vrouw. "Ik voelde me zo gesterkt door de Koerdische vrouw, en ontdekte dat het westerse beeld van het Midden-Oosten, waarin vrouwen veelal worden onderdrukt, helemaal niet slaat op de Koerden. Toen dacht ik; ik wil mijn cultuur omarmen."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Het is verre van vanzelfsprekend dat Koerdische artiesten zich vrij kunnen uiten in hun eigen muziek. Des te opmerkelijker is de hit Keçê Kurdan van Aynur Doğan. De titel betekent 'Koerdisch meisje' en was een grote hit in Turkije.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Een gebroken hart
Dat dit nummer zo’n hit had kunnen worden in Turkije is opmerkelijk. Want nog geen vijf jaar eerder moest de Koerdische artiest Ahmet Kaya, lange tijd gezien als een superster in Turkije, naar Frankrijk vluchten omdat hij onder druk kwam te staan vanwege zijn Koerdische identiteit. Later dat jaar overleed Kaya aan een hartaanval, “een gebroken hart”, volgens Naaz.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Naaz is ervan overtuigd dat het tragische verhaal van Ahmet Kaya andere artiesten heeft geholpen om meer ruimte in te nemen. "Daar ben ik Ahmet Kaya ontzettend dankbaar voor." Een ander voorbeeld van die Koerdische voorvechters is de zangeres Dashi Morad. "Zij was een van de eerste artiesten die in het Westen iets wilde, en die ze werd totaal niet geaccepteerd voor de manier hoe zij zichzelf willen uiten."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
"Ik ben haar ontzettend dankbaar," vertelt Naaz over Dashi Morad. "Het zou niet zonder artiesten als haar zijn, dat ik hier nu mijn eigen ding kon doen." De 25-jarige zangeres sluit haar verhaal daarom af met een eerbetoon aan Dashi. Dat doet ze met het nummer kche baralla, een woord dat in straattaal 'hoer' betekent, en dat Dashi vaak naar haar hoofd kreeg geslingerd. Met Kche baralla verheft Naaz het woord tot geuzennaam.
Video niet beschikbaar
Verre Geluiden #14: Naaz eert de Koerdische artiesten die haar voorgingen - Bureau Buitenland
Bureau Buitenland: Verre Geluiden 2
Van Palestijnse feestmuziek en Joegoslavische folklore tot Marokkaanse hiphop en Italiaanse filmmuziek. Voor het tweede jaar op rij maakt Bureau Buitenland deze zomer een muzikale wereldreis.
Vanaf maandag 18 juli, elke werkdag, tussen 13.30 en 14.00 uur, VPRO, NPO Radio 1. Zie voor meer: vpro.nl/bureaubuitenland
En op de Verre Geluiden 2 afspeellijst op Spotify vind je alle muziek die deze zomer de revue passeert.