Bus to Go: een touringcar vol Zuid-Italiaanse werkzoekenden
- Nieuws
- Bus to Go: een touringcar vol Zuid-Italiaanse werkzoekenden
[KRO-NCRV] Hoewel de economie ook in Italië aantrekt blijft de werkloosheid onveranderd hoog, vooral in Zuid-Italië. De banen die er wel komen zijn vaak slecht betaald en onzeker. Twee studenten bedachten een oplossing voor werkzoekenden uit het zuiden: Bus to Go, een low-cost busmaatschappij voor jongeren die in het noorden willen solliciteren.
Italiaanse jongeren willen niets liever dan een baan bij de overheid, waar ontslagen worden zo goed als onmogelijk is. Overheidsbanen zijn schaars in Zuid-Italië. Jongeren solliciteren in het rijke noorden en reizen vaak honderden kilometers. Een dure aangelegenheid. Daarom bedachten twee studenten uit Salerno de Bus to Go.
8000 sollicitanten, 10 werkplekken
Dinsdagavond, acht uur. Salerno, een stad op zo’n 70 kilometer ten zuiden van Napels. Op een plein aan de rand van het centrum wacht een handjevol studenten op de touringcar die hen naar Padua zal brengen – zo’n 800 kilometer naar het noorden. Het lokale ziekenhuis heeftéén werkplek te vergeven en heeft daarvoor een zogenaamdconcorso, een selectieprocedure, uitgeschreven. 2400 mensen hebben zich ingeschreven. "Het is overal hetzelfde beeld",zegt Raffaele de Simo,één van de initiatiefnemers van Bus to Go. "Kort geleden werd er een concorso uitgeschreven in Friuli, daar kwamen op 400 werkplekken 12.000 mensen af. In Ligurie kwamen 8000 mensen voor tien plekken."
Na de korte stop in Napels zitten er inmiddels 35 hoopvolle jongeren in de touringcar. Chauffeur Pasquale stuurt het gevaarte geroutineerd de Autostrada del Sole op, nog acht uur naar Padova. Nicola Marotta haalt zijn een opblaaskussen en een dekentje uit zijn sporttas – dit is al zijn tiende concorso. "Ik reis al anderhalf jaar op en neer naar het noorden", zegt hij. "Ik ben in Venetië door de selectie gekomen en sta daar nu op een wachtlijst."Dat is wat de meeste mensen in deze bus hopen: een plaatsje op een wachtlijst en dan langzaam opschuiven tot je aan de beurt bent voor een baantje ver van huis, want werken in je eigen regio is zo goed als uitgesloten. "De regio Campania, waar Salerno in ligt, heeft al sinds 1992 geen concorso meer uitgeschreven",weet De Simo. Tekort aan personeel wordt alleen aangevuld met zuiderlingen die na een aantal jaar in het noorden overplaatsing aanvragen naar hun eigen regio.
'Er is geen vangnet'
De Simo probeerde zelf ook jarenlang een baan in het noorden te bemachtigen, maar tevergeefs. Uit frustratie begon hij samen met een vriendBus to Go. Het bedrijf huurt touringcars en probeert die vol te krijgen met hoopvolle studenten. Een enkele reis kost 35 euro en een retour55 euro – een koopje vergeleken met de 200 eurodie je al snel kwijt bent voor een treinkaartje van Salerno naar Padua. Bus to Go rijdt zo’n zesà zeven keer per maand op en neer. Toch wil De Simo zich geen ondernemer noemen: "Ik wil nog steeds graag verpleegkundige worden."
Rome. De bus slaapt, behalve Anna. Zij belt nog even naar huis om te vragen of alles goed is met haar twee dochters. Gerustgesteld hangt ze op. "Ik werk al in een ziekenhuis in Salerno, maar als ZZP’er", zegt ze. "Dat brengt niet de zekerheid die ik zoek."De angst werkloos te worden zit diep en een vangnet is er niet. Met een jeugdwerkloosheid van 55% heeft een werkgever in het zuiden personeel voor het uitkiezen."Ik wil graag een baan bij de overheid, dan weet ik zeker dat er elke maand geld binnenkomt." Dat ze zo goed als zeker die baan in Padua niet krijgt, lijkt Anna niet te deren. De wachtlijst is al een hele prestatie.
Florence. Nog 3,5 uur naar Padua.
Beluister de reportage hier terug: