Het zombie-effect: minder contact bij het winkelen. Snel terug naar het oude normaal of is het een blijvertje?
- Nieuws
- Het zombie-effect: minder contact bij het winkelen. Snel terug naar het oude normaal of is het een blijvertje?
Het wordt ook wel het zombie-effect genoemd: steeds minder contact bij bijvoorbeeld het afrekenen bij de zelfscankassa's of het bestellen van drankjes via een QR-code op het terras. Is dit iets wat alleen tijdens de pandemie het geval is, of is het een blijvertje? Docent retail-management Eva Rutten en consumentenpsycholoog Patrick Wessels geven het antwoord bij Blok&Toine.
Video niet beschikbaar
Moordende concurrentie
Vorige maand werd eerste onbemande Albert Heijn To Go geopend in een kantoorpand in Dordrecht. Volgens Rutten is dit een ontwikkeling die we vaker gaan zien. "Ik vind het zelf ontzettend makkelijk om snel iets te pakken en weer door te kunnen. Gemak dient de klant en op sommige plekken is daar ontzettend veel behoefte aan."
Op papier is het vaak een doel om operationele kosten weg te halen om dit vervolgens in te zetten om de klant te bedienen. Echter ziet Rutten dit niet overal terug. "Maar ze zullen wel moeten, anders haalt de concurrentie hun links en rechts weer in."
Ondernemers moeten creatief worden
Volgens consumentenpsycholoog Patrick Wessels is het een goede zaak wanneer bedrijven zo efficiënt mogelijk te werk gaan. "Maar dit verschilt wanneer je bijvoorbeeld op het terras zit, dan is het doel niet om zo snel mogelijk weer naar buiten te kunnen. Op het terras wil je juist een warm ervaring, anders had je ook thuis iets kunnen drinken." Toch gaan we volgens Wessels niet snel terug naar de manier van hoe we voor corona bestelden.
"Als we ervaren dat het sneller en makkelijker werkt via een QR-code gaan we dat niet snel los laten. De horecaondernemer moet dan een creatieve manier bedenken om het contact te onderhouden."
De winkel wordt de nieuwe kerk
Monique Ravenstijn is eigenaar van twee supermarkten in Zwaagdijk en Heerhugowaard. Haar winkels maken onderdeel uit van een grote supermarktketen, maar ze probeert toch een sociaal karakter mee te geven aan haar winkels. “Het gaat steeds meer om de beleving van de winkels, het moet er sprankelend en sexy uitzien. Dat zijn vaak andere vormen van verbinding en sociaal contact dan vaak aan wordt gedacht. Daarnaast wordt de winkel van de toekomst een verbindingsplek, vergelijkbaar met de sociale functie die kerken vroeger innamen."
Docent retail-management Eva Rutten, denkt dat de winkel van de toekomst een combinatie van digitalisering en competenties van de mens wordt.
Blok&Toine
Mischa Blok en Toine van Peperstraten zoomen in op wat het nieuws voor jou betekent en zijn daarbij ook geïnteresseerd in jouw ervaringen. Maandag tot en met donderdag van 14.00 tot 16.00 uur.