Koornstra: 'We zijn het vieste land van Europa'
- Nieuws
- Koornstra: 'We zijn het vieste land van Europa'
De meest vervuilende en grote industriële bedrijven in Nederland dragen zelf weinig bij aan eigen verduurzaming, maar wie draait hier dan wel voor op? "De consument betaalt echt de allerhoogste energiebelasting die je je maar kunt voorstellen", zegt Ruud Koornsta, Nationale Energiecommissaris. In De Nieuws BV.
Video niet beschikbaar
Milieudefensie heeft laten doorrekenen welke industriële bedrijven in Nederland wel en niet financieel bijdragen aan verduurzaming, en ziet van alles misgaan. Freek Bersch, campagneleider bij Milieudefensie, legt uit dat als onze ambitie is om in 2030 een veel duurzamere industrie te hebben, dat de bedrijven meer dan de helft van hun uitstoot moeten verminderen: "Daarvoor is een pot geld beschikbaar om te investeren in nieuwe duurzame technieken."
"Je ziet alleen dat het geld daarvoor vooral gebruikt wordt door de grootste vervuilers. Zeg maar de top 12 die wordt vaak aangehaald, dan gaat het over bedrijven zoals Tatasteel, Shell, AkzoNobel. Maar, het geld wordt opgebracht door de kleinere bedrijven en industrie. Dus onder andere de MKB, dat zijn koekjesfabrieken, dat zijn bijvoorbeeld fietsenmakers", aldus Bersch.
'Het vieste land van Europa'
Bersch zegt dat het 'bizar' is hoe de verhoudingen op dit moment liggen: "Die top 12, die stoten samen zo 70 procent uit van de totale industrie. En dragen dus maar 20 procent bij aan de pot geld die voor de verduurzaming is." Koornstra voegt toe: "De consument betaalt echt de allerhoogste energiebelasting die je je maar kunt voorstellen, dus wij betalen het als volk met z'n allen, en dat is op zich niet zo erg als er maar iets goeds mee gebeurt." Daarbij zijn we volgens Koornstra 'het vieste land van Europa, als het gaat om de uitstoot van onze energievoorziening'.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Goedkoop vervuilen
Grote bedrijven betalen nog steeds niet voor eigen vervuiling, Bersch legt waar dit toe leidt: "De grote bedrijven krijgen het voor elkaar om jaar na jaar die vrijstelling te krijgen op hun energiebelasting, kortingen te krijgen, uitstel van betalingen en dat maakt vervuilen goedkoop, en daardoor kunnen ze door blijven gaan met hun oude businessmodel."
Koornstra vertelt meer over de relatie tussen het kabinet en deze grote bedrijven: "Vroeger had je een scheiding tussen kerk en staat en daar waren we heel trots op. En op de plek van die kerk is momenteel het groot kapitaal gekomen." Koornstra legt uit dat het kabinet zich laat leiden door het lobbyen van die sector. "Het kabinet moet denken wat is goed voor het land. En daar moet de sector op acteren."
"Ik ben niet tegen grote bedrijven, maar ze moeten wel hun plek weten", aldus Koornstra
Klimaatcrisis staat om de hoek
Vanaf 2021 gaat de industrie een nationale co2 heffing betalen. Bersch is niet heel enthousiast over die co2 heffing zoals die er nu ligt: "Er zitten een paar rare dingen, ten eerste hoeven de meeste bedrijven pas over drie jaar die heffing te gaan betalen. Omdat het kabinet zegt nou vanwege corona hebben die bedrijven het moeilijk dus we gaan ze vrijstelling geven. Maar ja de volgende crisis staat om de hoek: de klimaatcrisis. Dus het is wel een beetje raar om dat nu te gaan uitstellen."
Bersch vertelt dat ze bij Milieudefensie een manier hebben hoe dit beter kan, namelijk de vlakke co2 heffing: "De zware industrie gaat dan net zoveel opbrengen via die co2-heffing als ze nodig hebben voor de verduurzaming." Op die manier kunnen de kleinere bedrijven in de industrie wat ontzien worden. Of hier veel draagvlak voor gaat zijn in de Tweede Kamer is nog maar de vraag.
'Verwarring is grootste showstopper'
Koornstra stelt nog een iets rigoureuzer plan voor: “Maak een wet die normeert en dus zegt wat is de beste technologie? Dan moet je die gebruiken. Dan kan je die hele industrie om zo weinig mogelijk belasting te betalen afschaffen. De norm is gewoon we doen het niet meer."
Koornstra: "We moeten de lat voor hoger leggen."
Koornstra is optimistisch: "We kunnen er morgen nog mee stoppen met z'n allen. En dat betekent wel van onderop, het draagvlak moet er zijn. En we moeten het minder ingewikkeld maken. Verwarring is hierin de grootse showstopper."