Binnenland
KRO-NCRV

Stand.nl over Schiphol: eerst laaghangend fruit dan draconische oplossingen

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Stand.nl over Schiphol: eerst laaghangend fruit dan draconische oplossingen

Pijnlijke keuzes om de drukte op Schiphol aan te pakken zijn nog niet aan de orde. Dat was de teneur in Stand.nl, onderdeel van het programma Spraakmakers. Schiphol moet bijvoorbeeld eerst met meer geld over de brug komen en regionale vliegvelden kunnen ook vluchten overnemen. Maar dat de nood hoog is, dat staat buiten kijf.

Video niet beschikbaar

“De maat is vol”, zegt Ralph Schurink, die gisteren na 25 jaar werken op de luchthaven zijn ontslag aangeboden heeft. “Het is heel triest om te zien hoe Schiphol zo afgegleden is en hoe erg het is om daar te werken. Het is geen pretje meer.”

Mentaal voorbereiden

Hij werkt - nog even dus - als afhandelaar bij de balies in de vertrekhallen en bij de gates. Naast dat de werkdruk hoog is, vindt hij het rot om reizigers teleur te moeten stellen. Het ‘grijpt hem aan’ als mensen 3, 4, 5 uur moeten wachten en hun vluchten missen.

Een van die mensen is lid van de Spraakmakerscommunity, Roel van der Heide. Hij gaat volgende week op vakantie naar Kreta. “Hoopt”, herstelt hij, want hij maakt zich zorgen. “Je hoort dat mensen vijf uur langer in de rij moeten staan. Dus we bereiden ons mentaal al een beetje voor op een hele lange wachttijd.”

Staking

De maat is ook vol voor de leden van vakbond De Unie, waar onder meer beveiligers onderdeel van uitmaken. “Dus er is geen twijfel over mogelijk dat wij volgende week zullen aansluiten in emotie en in daadkracht”, zegt voorzitter Reinier Castelein, die doelt op een aangekondigde staking.

Vakbond FNV is op dit moment in gesprek met Schiphol, zijn vakbond niet, maar hij heeft niet het vertrouwen dat ze eruit komen. “De signalen die wij krijgen zijn niet hoopgevend.” Onder meer omdat het ‘juridisch ook wel ingewikkeld is’, omdat de meeste werknemers op Schiphol ‘helemaal geen contract hebben met Schiphol.’

Ongepast

Defensie inzetten noemt hij ‘compleet mesjogge’. “Er zitten gezinnen misschien wel in spanning of papa of mama moet worden uitgezonden en dan komt er nu de ANVR met de opmerking: laten we die jongens en meisjes even inzetten om onze vakantie vluchten, onze pretvluchten te begeleiden. Ja dat is absoluut ongepast en ongewenst.”

In tegenstelling tot Castelein denkt luchtvaartjournalist Yteke de Jong dat Schiphol meer kan doen. In ieder geval meer voordat er echt draconische maatregelen genomen moeten worden. “Schiphol zit op dit moment op een eigen vermogen van 3 miljard. Haar verliezen belast ze door aan de luchtvaartmaatschappijen. De tarieven gaan 37 procent omhoog. Dan zou je toch denken: ga iets interen en met die 37 procent kun je de contracten van beveiligers iets ruimer opstellen.”

Regionale vliegvelden

De Telegraafverslaggever heeft de luchthaven ‘nog geen enkele beweging op dit vlak’ horen maken en dat verbaast haar. “Dat is natuurlijk niet wat je verwacht. Je kunt niet doen alsof er niets aan de hand is.”

Ze wijst er tenslotte op dat Den Haag aan de bak moet als aandeelhouder. Iets dat in goede aarde valt bij Daniël Koerhuis, Tweede Kamerlid namens de VVD. Hij heeft, om die reden, het luchtvaartdebat naar voren gehaald. “Een: Ik wil graag dat we de huidige regionale vliegvelden gaan gebruiken om vakantievluchten over te takelen. En twee. het personeelstekort op Schiphol moet worden opgelost.”

Schurink gaat dat allemaal niet meer meemaken op de luchthaven. Hij gaat voor de gemeente Amsterdam werken, als beveiliger voor diverse objecten. "Hier is het niet zo druk als op Schiphol."

Praat mee met Stand.nl in de Spraakmakers Community

Niet alleen luisteren, maar ook meepraten? In de Spraakmakers Community kun je reageren op de stelling en als je wil sturen we je als eerste een nieuwsbrief met de stelling. Tot 10.00 kun je ook bellen met het gratis telefoonnummer 0800-1101 Aanmelden kan hier.

Ster advertentie
Ster advertentie