Steeds meer tankstations tonen reclame terwijl je tankt: 'Slokt je aandacht op'
- Nieuws
- Steeds meer tankstations tonen reclame terwijl je tankt: 'Slokt je aandacht op'
Verschillende tankstations maken op een nieuwe manier reclame: met video's in het tankpistool zelf. Via de mini-beeldschermen kunnen mensen die tanken bijvoorbeeld ook het nieuws of recepten bekijken. De bedenker van deze zogenoemde Nozzle TV is Pascal van Nisselroy.
Video niet beschikbaar
Van Nisselroy kwam op het idee voor de beeldschermpjes in de tankpistolen, doordat hij zelf meerdere tankstations had. "Ik wilde mijn klanten informeren over wat ik allemaal deed", vertelt hij aan het NOS Radio 1 Journaal. Het ontwikkelen van Nozzle TV was nog wel een uitdaging, omdat het niet brandgevaarlijk mocht zijn. "Het moet voldoen aan de explosie-veiligheid", zegt Van Nisselroy. "Je mag ook niet telefoneren tijdens het tanken. Je zit bij een tankstation in een zone waar veel dampen vrijkomen. Dan mag er geen vonkoverslag plaatsvinden." Nozzle TV heeft een certificatie, zodat de reclames en andere boodschappen toch kunnen worden bekeken.
Kritiek
Sommige mensen blijken verrast te zijn over het nieuwe videokanaal op de tankpistolen, en er klinkt ook veel kritiek aan de pomp. Zo zegt een consument: "Het is misschien wel goed om je te vervelen. Ik vraag me af hoe gezond het is om de hele tijd te worden doodgegooid met prikkels. Het is ook wel fijn om even in de rust om je heen te kijken. Even rust en niet gelijk een scherm in je gezicht."
Gedragswetenschapper Lotte Verstijnen begrijpt die kritiek. "Het is weer een extra scherm dat je aandacht vraagt. Heel veel verschillende zenders vragen je aandacht al. Het is nieuw, dus ik snap dat het veel kritiek oplevert." Verstijnen denkt dat mensen over een tijdje wel gewend zullen zijn aan de videodienst.
Geschikt
Deze nieuwe vorm van reclame maken is wel heel geschikt om de boodschap over te brengen op het tankende publiek, zegt Verstijnen. "Op zo'n tankstation is heel weinig competitie wat betreft communicatie en reclame. Je staat daar en hebt niet veel anders te doen dan kijken naar dat tankpistool. Zo n schermpje beweegt, het geeft geluid. Het slokt je aandacht op."
Toch is er ook een risico, aldus Verstijnen. "Als je iets leuks krijgt voorgeschoteld, is dat een prima manier om de tijd te doden. Maar wat als er een reclame voorbijkomt dat je bij het tankstation twee chocoladerepen kunt kopen voor de prijs van een? Daarmee stimuleer je impulsaankopen die niet per se positief zijn voor de klant."
NOS Radio 1 Journaal
Word iedere werkdag wakker met het vertrouwde NOS Radio 1 Journaal, gepresenteerd door Astrid Kersseboom. Met natuurlijk het laatste nieuws, achtergronden en de vooruitblik op de dag. Maandag t/m vrijdag van 06.00 tot 09.30 uur op NPO Radio 1.
In het weekend hoor je het NOS Radio 1 Journaal van 07.00 tot 08.30 uur, gepresenteerd door afwisselend Sander van Hoorn en Dieuwke Teertstra.