Leerplicht voor kinderen van drie: een goed idee?
- Nieuws
- Leerplicht voor kinderen van drie: een goed idee?
Vanaf 3-jarige leeftijd moeten we kinderen verplicht naar school sturen. Dit is een nieuw wapen in de strijd tegen leerachterstanden en voor meer kansengelijkheid in het onderwijs. Hier pleit de Rotterdamse onderwijs wethouder Said Kasmi voor. Is deze oplossing echt zo simpel als het lijkt?
Video niet beschikbaar
Volgens de Rotterdamse wethouder is de overheid de schuldige achter de leerachterstanden door een veel te ingewikkeld stelsel. "Het is nu heel ingewikkeld georganiseerd met een wirwar aan regels. (...) Het allerbelangrijkst is dat peuters een zo'n goed mogelijke start maken. Ik pleit er daarom voor dat de leerplichtige leeftijd omlaag gaat naar drie." Volgens Kasmi doen landen om ons heen dat ook, "daarmee bied je de kinderen een zo'n goed mogelijke start."
Toeslagen
In zijn eigen gemeente ziet Kasmi dat ouders terughoudend zijn om kinderen naar de 'voorschool' te brengen. Dat komt doordat werkende ouders die hun kind bijvoorbeeld naar een peuterspeelzaal willen brengen, een toeslag mogen aanvragen. En zo'n toeslag, dat durven ouders die daar wel recht op hebben niet altijd aan te vragen door wat er gebeurd is in de toeslagenaffaire. "Ouders zijn veel wantrouwender geworden naar de overheid", zegt Kasmi.
Thijs Roovers, bestuurslid van de Algemene Onderwijsbond (AOB), vindt het verlagen van de leerplicht geen goed idee. Roovers is het volledig met Kasmi eens dat leerachterstanden moeten worden aangepakt en kansenongelijkheid moet worden bestreden. Maar de leerplicht verlagen naar drie jaar vindt Roovers 'riskant'. Bovendien denkt hij dat dit 'contraproductief zal werken'.
Personeelstekort in onderwijs
Roovers: "Als het een plicht wordt, dan kunnen mensen het gaan eisen. En we zien in de opvang als bij de opvang enorme personeelstekorten. We zien ook dat de tekorten het grootst zijn in gebieden waar kinderen wonen met het grootste risico op achterstanden. Dat vind ik zo zorgwekkend dat we naar het principe toe moeten dat we oneerlijk moeten investeren in gelijke kansen."
Roovers bedoelt daarmee dat er direct geïnvesteerd moet worden in de groep die kampt met de ongelijkheid. Dus dat er niet een algemeen leerrecht of -plicht moet zijn, maar specifiek toegepast op de groep waar de zorg ligt.
Kasmi onderschrijft de problemen van het personeelstekort: "Maar kinderen mogen daar niet de dupe van worden."