Oud-inspecteur ziet de veiligheid NS verdampen: 'Onrealistische eisen aan spoorsysteem'
- Nieuws
- Oud-inspecteur ziet de veiligheid NS verdampen: 'Onrealistische eisen aan spoorsysteem'
Overvol, te weinig personeel en uitvallende treinen: het gaat niet goed bij de NS. Daarbovenop luidde oud-inspecteur Wim Beukenkamp de noodklok over problemen met het management en de veiligheidssystemen. "Het spoorsysteem is helemaal uitgekleed", zegt Beukenkamp in De Nieuws BV.
Video niet beschikbaar
Beukenkamp uitte deze week zijn zorgen over het spoor in een artikel van NRC. Volgens de oud-inspecteur is het grootste probleem dat veiligheid niet structureel geborgd is. "Het spoorsysteem is zo uitgekleed en mager geworden waardoor de veiligheidsmarges heel dun zijn."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Winst boven veiligheid
Volgens Beukenkamp worden er onrealistische economische eisen aan het spoorsysteem gesteld. En dat ligt niet alleen aan de NS, zegt de oud-inspecteur. "Het begint in de Tweede Kamer. Al ruim 25 jaar leeft het idee dat de NS een winstgevend bedrijf moet zijn. Het management volgt dat keurig op en snijdt alles weg wat niet bijdraagt aan de winst. Dan zie je de veiligheid verdampen." Volgens Beukenkamp gaat het bij de NS om winst boven veiligheid.
Sinds twee maanden is Beukenkamp met pensioen, maar tijdens zijn dienstverband als inspecteur trok hij ook aan de bel over de problemen rondom de veiligheid. Daar werd wisselend op gereageerd. "Met ProRail kwam ik er vaak wel uit, maar de relatie met de NS was moeizamer. Die schoten meteen in de verdediging."
Nutsbedrijf
Volgens Beukenkamp moeten we van het idee af dat de NS een kapitalistisch en winstgevend bedrijf moet zijn. "We moeten het gaan zien als een nutsbedrijf. Dat betekent dat we ook bereid moeten zijn om te betalen voor een veiligheidsbuffer.