Amersfoortse wethouder: 'Betaald parkeren is nodig om deelauto tot succes te maken'
- Nieuws
- Amersfoortse wethouder: 'Betaald parkeren is nodig om deelauto tot succes te maken'
Deelauto’s: in de ene stad is het een succes, op de andere plek mislukt het. Zoals in de Amersfoortse wijk Hogekwartier, waar inwoners de deelauto massaal links lieten staan. Hoe kan dat? "Zolang iedereen twee of drie auto’s voor de deur kan zetten, is het heel lastig om mensen te verleiden in een deelauto te stappen", vertelt verkeerswethouder Tyas Bijlholt in Geld of je Leven (EO).
Gaan we allemaal aan de deelauto?
In de Amersfoortse wijk Hogekwartier mislukte een proef met deelauto’s. Toch gooit verkeerswethouder Tyas Bijlholt het bijltje er niet bij neer. "We hebben ervan geleerd dat je pas gedragsverandering krijgt als je de auto niet meer faciliteert en vergunningparkeren of betaald parkeren invoert."
Hierdoor is er namelijk geen urgentie voor mensen om hun auto van de hand te doen, vertelt hij. "Want als iedereen gratis twee of drie auto’s voor de deur kan neerzetten, is het heel lastig om mensen te verleiden in een deelauto te stappen."
Betaald parkeren
Verkeersdeskundige Bert van Wee deelt deze constatering. "Uit onderzoek blijkt dat deelauto’s vooral succesvol zijn in middelgrote en grote steden, op plekken waar je niet makkelijk zelf een auto voor de deur kan zetten. De sleutel ligt dus inderdaad in parkeerbeleid."
Nu vindt hij niet dat je het parkeerbeleid moet aanpassen, enkel om deelauto’s te stimuleren. "Je doet dat omdat het prettig is voor de wijk, gunstig voor de bereikbaarheid en minder autogebruik. En dan kan het wel zo zijn dat het gebruik van deelauto’s eerder acceptabel is."
Toekomst
Uit een lokaal referendum blijkt dat driekwart van de Amersfoorters tegen de invoering betaald parkeren is. Toch is dit nodig, zegt Bijlholt. "Als we geen vergunning- en betaald parkeren in gaan voeren, kunnen we niet de broodnodige woningen realiseren en onze stad leefbaar maken met toekomstbestendige wijken waarin klimaatverandering wordt opgehouden. We doen een aantal aanpassingen in het plan, maar niks doen is geen optie."
De auto is te lang gesubsidieerd, vindt hij. "Maatregelen zoals veel geld in het asfalt en tegemoetkoming voor de aanschaf van elektrische auto's, hebben ervoor gezorgd dat het gebruik niet naar beneden is gegaan. Nu gaan we daar een prijsprikkel in brengen om het meer in evenwicht te brengen."