Binnenland
KRO-NCRV

Vanaf 2025 minder uitstoot in veertien binnensteden: 'Je moet ergens beginnen'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Vanaf 2025 minder uitstoot in veertien binnensteden: 'Je moet ergens beginnen'

De eerste stappen worden gezet: vanaf 2025 worden de meest vervuilende bedrijfsauto's en vrachtwagens uit veertien binnensteden geweerd. Gemeenten voeren een zero-emissiezone in om de luchtkwaliteit in die gebieden te verbeteren en de CO2-uitstoot te verminderen. "Als je iets aan de kwaliteit van de stad wil doen, dan moet je iets aan de uitstoot doen", zegt Jaap Velema, burgemeester Westerwolde bij Spraakmakers.

Video niet beschikbaar

Voertuigen van emissieklasse 4, ouder dan vijftien jaar, zijn niet meer welkom. Wie wel met zo'n type de binnenstad inrijdt, riskeert een boete. Tussen 2025 en 2030 komen er in 29 steden zero-emissiezones. In welk jaar de zero-emissiezone ingaat, verschilt per stad. Ook de meest vervuilende scooters worden geweerd.

Amsterdam is één van de veertien binnensteden waarbij de nieuwe regel van toepassing wordt. Overmorgen is het zover en alles staat klaar, zo vertelt Melanie van der Horst, wethouder verkeer Amsterdam. "We zijn er klaar voor, alleen de borden moeten nog geplaatst worden."

Nogal een investering

Uit de Spraakmakers-community komt de reactie dat het 'een plagerij is voor mensen met een kleine beurs'. Spraakmaker en burgemeester van Westerwolde Jaap Velema ziet in dat het nogal een investering is: "Maar je moet ergens beginnen." Naast dit geluid komen er ook positieve reacties op de nieuwe regel voor de uitstootvermindering in binnensteden.

Een ieder ziet in dat het wel even een investering voor de ondernemer is. Daarom start de gemeente Amsterdam met testbussen. Ondernemers kunnen bij de Piet Heintunnel hun vracht overladen in een 'zero-emissie-proof-bus', zodat zij de stad in kunnen rijden en kunnen uitproberen of een dergelijk voertuig voor hun de investering waard zou zijn.

Uitzondering op de regel

Er zijn een boel soorten ontheffingen aan te vragen op de nieuwe regel. "Maar dit is nog maar weinig gebeurt", zegt Erik Slaaf, sectorbankier transport, logistiek en mobiliteit bij de ING Bank. Zo zijn er maar liefst 228 duizend bedrijfsbussen in Nederland die een ontheffing aan zouden kunnen vragen, waarvan er maar 400 eigenaren uitstel hebben aangevraagd. Slaaf denkt niet dat het zo is dat de overige buseigenaren allemaal al geïnvesteerd hebben, maar dat dit meer een blijk van uitstel is. "Toch zou ik willen adviseren dit zo snel mogelijk te doen."

Van der Horst, wethouder verkeer Amsterdam, wil daarom binnen haar stad de eerste vier maanden eraan werken dat mensen zo goed mogelijk geïnformeerd raken. Daardoor worden overtreders van de nieuwe regel daardoor geïnformeerd met een waarschuwingsbrief, na een aantal maanden zal men wel beboet worden. "Anders zullen ondernemers die wel geïnvesteerd hebben klagen dat het oneerlijk is."

Waarom de maatregel alleen in de binnenstad wordt ingevoerd en niet in de wijken daar buiten is volgens Van der Horst een goede vraag, waar wel degelijk over nagedacht is. "Het antwoord is wat knullig. Het doel is er wel, maar de Tweede Kamer heeft de borden hiervoor nog niet goedgekeurd, waardoor er verwarrende borden op de Ring zouden komen te staan. Dat willen we voorkomen, daarom beginnen we bij de binnenstad."

"Ik snap dat je tegen de nieuwe regel aanhikt als ondernemer", zegt burgemeester Velema. "Maar als je iets aan de kwaliteit van de stad wil doen, dan moet je iets aan de uitstoot doen."

Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers

Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!

Meld je hier aan.

Ster advertentie
Ster advertentie