Binnenland
NOS

Populaire games overtreden gokregels

foto: Riot Gamesfoto: Riot Games
  1. Nieuwschevron right
  2. Populaire games overtreden gokregels

Populaire games overtreden de Nederlandse kansspelregels. Ze hebben elementen in zich die ook in de gokwereld terug te vinden zijn, oordeelt de Kansspelautoriteit.

Het gaat om het fenomeen van loot boxes. Dat zijn schatkisten die spelers kunnen kopen met extra voorwerpen erin, zoals bijvoorbeeld kleding of wapens. Spelers die de schatkistjes kopen weten vantevoren niet welk voorwerp ze krijgen. Wie een heel zeldzaam voorwerp wil krijgen, moet veel schatkistjes kopen.

Populaire games overtreden gokregels

De Nederlandse Kansspelautoriteit onderzocht tien populaire spellen met deze loot boxes. In vier van de onderzochte games waren de digitale prijzen via externe handelsplaatsen voor euro's te verkopen.

"Ze zijn ontworpen zoals gokspellen zijn ontworpen, met het gevoel dat je bijna hebt gewonnen", zegt Marja Appelman, directeur van de Kansspelautoriteit in het NOS Radio 1 Journaal. "Er zijn allerlei geluidseffecten en visuele effecten als je zo'n loot box opent. Daarmee heb je de neiging om door en door te spelen."

Acht weken

De Kansspelautoriteit geeft de spelmakers acht weken de tijd om hun games aan te passen. Wordt daar geen gehoor aan gegeven dan kan de toezichthouder op termijn boetes opleggen of verkoop van het spel verbieden.

Voor gamebedrijven zijn de loot boxes een mooie inkomstenbron. Volgens onderzoeksbureau Juniper Research verdienen grote bedrijven dit jaar zo'n 24 miljard euro aan de virtuele schatkistjes. Als er geen regulering plaatsvindt, groeit de markt volgens schattingen in 2022 naar een omzet van 40 miljard euro per jaar.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie