Te weinig aandacht voor palliatieve zorgverleners: 'We zijn geen machines, we zijn mensen'
- Nieuws
- Te weinig aandacht voor palliatieve zorgverleners: 'We zijn geen machines, we zijn mensen'
Zorgverleners binnen de palliatieve zorg weten lang niet altijd hoe ze met de mentale impact van het werk moeten omgaan. Zo heeft één op de vijf zorgverleners last van burn-out symptomen. Anne Floor Dijxhoorn doet er al jaren onderzoek naar. Ze schuift aan samen met radiotherapeut-oncoloog en hoofd van het expertise centrum palliatieve zorg LUMC, Yvette van der Linden.
Emoties in de spreekkamer
"Het heeft impact als je zorgt voor mensen die ongeneselijk ziek zijn. Ik vraag me dan af welke eigen emoties ik mee moet nemen de spreekkamer in", vertelt Van der Linden. "Iets van emotie laten zien maakt dat de patiënt zich gesteund voelt." Naast de impact die de palliatieve zorg meebrengt voor de patiënt kan het ook impact maken op de zorgverlener. "Ik heb het geluk dat ik hele fijne collega's heb met wie ik dingen kan bespreken en even kan sparren als dat nodig is."
Geen veiligheid en tijd
Dijxhoorn betreurt dat niet iedereen die mogelijkheid heeft. "Niet alle zorgverleners ervaren de veiligheid of de tijd binnen hun team om er over te kunnen praten." Volgens de onderzoeker gaat het nog verder dan er met elkaar over praten. "Er bewust van zijn dat die impact er is, is een stap die er nog niet voor iedereen is. Voor veel zorgverleners is het normaal om zich vooral te richten op de impact die het heeft op de patiënt en nauwelijks op de gevolgen die het heeft voor hen zelf."
Aandacht
Om verandering te brengen moet er meer oog komen voor de zorgmedewerkers. "We zien dat zorgverleners zelf al het een en ander proberen te ondernemen, maar het begint bij de organisatie. Zorgverleners kunnen het uiteindelijk niet zelf oplossen", legt Dijxhoorn uit. "Het is ontzettend belangrijk dat de organisatie er structureel aandacht aan besteedt, want dan wordt het ook genormaliseerd", vult Van der Linden aan. "Je wordt geconfronteerd met verlies en ziekte van patiënten. Het is van belang dat je voorbeelden hebt van oudere collega's dat het normaal is om daar emoties over te hebben. Heel vaak zijn we bikkels, maar we moeten het juist niet wegstoppen."