Hoe lossen we het lerarentekort op? 'Het mozaïek hebben we niet meer goed geregeld'
- Nieuws
- Hoe lossen we het lerarentekort op? 'Het mozaïek hebben we niet meer goed geregeld'
De zomervakantie is voor Zuid-Nederland voorbij, maar staat er voor elke klas wel een leraar? Sommige scholen voeren uit noodzaak een vierdaagse lesweek in. Is dat de oplossing? In De Nieuws BV praten Marjet Winsemius, directeur van de Stichting Voor Werkende Ouders, en Karin Straus, voorzitter van de Algemene Vereniging Schoolleiders, over hoe scholen en jeugdinstanties steeds minder met elkaar samenwerken. En wat voor gevolgen dat heeft voor kinderen.
Video niet beschikbaar
Ondanks dat maar een klein percentage, ongeveer drie procent, van de scholen een vierdaagse lesweek overweegt, zijn ouders geen voorstander van het idee. "Het heeft direct invloed op het werk van ouders, het vinden van opvang en het gezinsleven", aldus Winsemius. De directeur van de Stichting voor Werkende Ouders vult aan dat 87% van de ouders werkt. "Steeds meer ouders, die zich melden bij het meldpunt, maken zich zorgen over het regelen van opvang."
Kaartenhuis
Ook over de kwaliteit van het onderwijs uiten ouders hun zorgen. "De prestaties zien we ook al jaren teruglopen. Primair bouw je een kaartenhuis als ouder als het gaat om de zorg van je kind, en die stort dan op een gegeven moment in elkaar."
De gaten die in het lesrooster van kinderen vallen, wijt Straus, voorzitter van de Algemene Vereniging Schoolleiders, aan het personeelstekort in het onderwijs. "Vroeger had je een hele vervangingspool, (...) maar die begint op te drogen."
Mozaïek
Om het structurele lerarentekort op te lossen, vindt Straus dat er aandacht moet zijn voor betere samenwerking in de regio rondom scholen. "Scholen zijn niet alleen maar school, ze moeten samenwerken met opvangorganisaties, jeugdzorg en de gemeente. Dit zodat het veld rondom jeugd beter met elkaar kan samenwerken. Dat is vaak nog niet het geval."
Ook Winsemius ziet het belang in van deze samenwerking. "Je kan er met verschillende professionals een invulling aangeven. Maar dit mozaïek hebben we niet meer goed geregeld met elkaar." Zo kan volgens Winsemius de samenwerking met bijvoorbeeld de kinderopvang vele malen beter, maar wordt die belemmert door afwijkende cao-afspraken en btw-regels. In de politiek wordt er volgens haar weinig aandacht aan besteed: "In het nieuwe regeerakkoord staat er nauwelijks tot niets over in, laten we aan de bak gaan."
Gratis opleiding en zij-instromers
Een oplossing voor het lerarentekort zou, aangedragen door de Algemeen Onderwijsbond, een gratis lerarenopleiding zijn. Een interessant idee, vindt ook Straus, maar: "Ik denk dat je vooral moet kijken hoe je het in praktische zin makkelijker kunt maken voor zij-instromers." Daarmee moet de lat volgens haar niet omlaag, maar moet het wel aantrekkelijker en toegankelijker gemaakt worden. Nu moeten zij-instromers twee werkdagen inleveren aan studie en stage. "Dat kan niet iedereen zich veroorloven om te doen."