Getuigenverklaringen moeten uitwijzen of Schiphol aansprakelijk is voor de drukte afgelopen zomer
- Nieuws
- Getuigenverklaringen moeten uitwijzen of Schiphol aansprakelijk is voor de drukte afgelopen zomer
Schiphol moet zich in de rechtbank verantwoorden voor de chaos van vorige zomer: urenlange wachtrijen en opgestapelde koffers. Luchtvaartmaatschappijen Ryanair, Norwegian en Vueling willen uitleg. Nieuws en Co sprak met NOS-economieredacteur Julius Moorman, die vandaag de eerste dag van de getuigenverhoren bijwoonde.
Video niet beschikbaar
"De luchtvaartmaatschappijen moesten een hoop vluchten verschuiven en annuleren. Daardoor moesten ze ook de vliegtickets inclusief schadevergoeding terugbetalen. Die extra kosten en misgelopen inkomsten willen ze nu vergoed zien", vertelt Moorman.
"Maar Schiphol zegt niet aansprakelijk te zijn. Via de getuigenverklaringen probeert de rechtbank er nu achter te komen hoe het zo is misgegaan."
Voorbereiding
"De vragen van de luchtvaartmaatschappijen gingen met name over de voorbereidingen die Schiphol getroffen heeft in aanloop naar die zomer toe", aldus Moorman. "Als antwoord zei Schiphol dat het moeilijk was om in te schatten hoeveel passagiers er zouden vliegen, in verband met covid."
"Wat betreft andere luchtvaartmaatschappijen: met KLM is eerder onderling al afgesproken dat ze een schadevergoeding krijgen van 350 euro per passagier als ze zelf de reizigersaantallen zouden beperken", weet Moorman.
"EasyJet is ook bezig met juridische stappen, maar doet dit los van de drie maatschappijen die om het getuigenverhoor van vandaag hebben verzocht."
Schadeclaim
"Morgen gaat het getuigenverhoor verder met twee managers die verantwoordelijk waren voor de beveiliging op de luchthaven. Als de luchtvaartmaatschappijen na de verhoren nog steeds vinden dat Schiphol aansprakelijk is voor de schade die ze hebben geleden, kunnen ze echt een schadeclaim indienen.
Moorman: "Maar daar is op dit moment nog geen sprake van."