Middelbare scholieren missen sociaal contact: 'Ik wil naar school'
- Nieuws
- Middelbare scholieren missen sociaal contact: 'Ik wil naar school'
Nog even en dan gaan ook de middelbare scholen open, op 1,5 meter afstand. Slechts een kwart van de leerlingen kan tegelijk naar school. De vraag is wie wanneer mag, maar één ding is duidelijk: de leerlingen willen naar school en klasgenoten ontmoeten.
"Ik denk dat elk kind behoefte heeft aan naar school gaan", zegt docent Kim van Strien. Ze merkt vooral dat leerlingen hun vrienden willen zien en behoefte hebben aan structuur. Zij hoort van haar leerlingen: 'Mevrouw, ik had nooit gedacht dat ik dit zou zeggen, maar ik wil zo graag naar school.'
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Van Strien, tevens lid van het hoofdbestuur van de Algemene Onderwijsbond, onderschrijft dat niet alleen de lesstof, maar ook de sociale contacten van belang zijn voor kinderen. Het is nu aan de scholen om te bepalen hoe ze opengaan en daar zit veel verschil in. Korte lesjes met kleine klassen, of digitaal onderwijs voortzetten aangevuld met enkel mentorgesprekjes. Een volledig lesrooster draaien zit er in ieder geval niet in.
'Thuis klaar mee'
Brugklasser Anna heeft zin om naar school te gaan. "Ik ben er thuis klaar mee." Ze staat er goed voor, maar "Ik mis het om met vrienden te zijn".
Op haar school is het nog onduidelijk wie wanneer mag komen. Ze hoopt vooral niet dat de klas door tweeën wordt gesplitst op basis van achternaam. "Dan zit ik niet bij mijn vrienden."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Smoezen om naar school te mogen
Moeder van twee middelbare scholieren Doortje Graafmans hoort ook dat haar pubers weer naar school willen. Op de school van haar kinderen wordt het digitale Zoom-onderwijs voortgezet. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben mogen in de middag naar school, maar het is niet duidelijk wie bepaalt wie die ondersteuning nodig heeft.
Graafmans maakt zich zorgen dat haar vijftienjarige dochter de boot zal missen, juist omdat ze het goed doet op school. "Het is de omgekeerde wereld. In plaats van spijbelen verzint ze smoezen waarom ze naar school mag."
Bij haar zoon, een brugklasser, merkt Graafmans spanning en het gemis aan structuur en sturing van school. "Ik zie hem af en toe dobberen. Wanneer iets precies moet worden ingeleverd of een kleine vraag. Daarover mailen vindt hij nogal wat, daar vreet hij zich over op."
Recht op onderwijs
Ieder kind heeft recht op onderwijs, en volgens het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) moeten scholieren dat recht opeisen. Voorzitter Pieter Lossie hoort van scholieren dat het digitaal onderwijs minder welvarend is dan het fysiek onderwijs. Daar speelt het sociale aspect ook in mee.
Het is volgens Lossie belangrijk de laatste maand fysiek onderwijs te geven. "We zien dat kansenongelijkheid toeneemt, dat veel leerlingen eenzamer worden en leerachterstanden gaan waarschijnlijk toenemen. Het heeft desastreuze gevolgen voor deze jonge generatie als het nog langer aanhoudt."
Scholen moeten volgens het LAKS maatwerk kunnen bieden, zonder dat de overheid teveel oplegt hoe het moet. Lossie: "Volgens mij kunnen ouders en leerlingen goed aangeven waarvoor ze de laatste periode willen gebruiken om het schooljaar alsnog af te sluiten."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Download de NPO Radio 1-app
Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.