'De wereld in Ter Apel' wil de mensen achter het gepolariseerde onderwerp laten zien
- Nieuws
- 'De wereld in Ter Apel' wil de mensen achter het gepolariseerde onderwerp laten zien
In de nieuwe documentaireserie De wereld in Ter Apel krijgen we een exclusief inkijkje in het epicentrum van de asielcrisis. Een jaar lang filmden documentairemakers Hans Hermans en Martin Maat het leven achter de hekken van het overvolle aanmeldcentrum. Maker Hans Hermans en IND-medewerker Jeroen vertellen erover in De Nieuws BV.
Video niet beschikbaar
Situatie
Juist in het jaar waarin het kabinet viel over het asielbeleid, kregen de makers van de serie toegang achter de hekken. Een jaar lang filmden Hans Hermans en Martin Maat de asielcrisis die de krantenkoppen blijft beheersen. Dat de nood hoog is, is duidelijk. De Groningse gemeente Westerwolde, waartoe Ter Apel behoort, heeft vandaag zelfs de weg naar de rechter gevonden. In de rechtbank eist de gemeente dat het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) zich aan de afspraak houdt van maximaal 2000 asielzoekers in de opvanglocatie. Terwijl het centrum sinds november uitpuilt en de instroom constant hoger is.
Daarnaast wordt volgende week de spreidingswet behandeld in de Eerste Kamer. Met die wet zouden gemeenten gedwongen kunnen worden om asielzoekers op te vangen. Dat zou de instroom in Ter Apel kunnen verlagen, maar of dit voorstel een meerderheid krijgt blijft de vraag. Voor gemeente Westerwolde is de maat vol en en wil niet hier op wachten, over twee weken wordt de uitspraak verwacht.
Nuance
Dat de asielcrisis dermate het nieuws beheerst, maakt het voor de makers geen zegen om juist nu toegang te krijgen tot het aanmeldcentrum. Maker Hans Hermans: "Daar is het onderwerp te serieus voor, maar het maakt het wel interessant om nu de serie te kijken. Wij laten voor het eerst zien wat er eigenlijk achter die hekken gebeurt, bij een onderwerp dat zo gepolariseerd is geworden."
Er wordt vaak óver asielzoekers gesproken, Hermans benadrukt dat de serie juist wil laten zien dat het om echte mensen en levens gaat. Ook voor IND-medewerkers, zoals Jeroen, was het een bewogen jaar, "Als je op je werk komt, zag je mensen in het gras liggen die daar de hele nacht hebben gelegen, als je weggaat staan er weer hordes voor de poort, dat was lastig om elke dag te zien."
Waar het werk van de IND en Ter Apel eerst altijd voor de buitenwereld afgesloten was, werden daar voor de serie camera's toegelaten. Jeroen hoopt dat de beelden ogen van kijkers zullen openen: "De IND heeft complex werk, ze hebben oog voor de mens, maar moeten ook moeilijke beslissingen nemen. Ik hoop dat er nuance aangebracht kan worden bij sommige mensen."