Binnenland

Times Parking sluit vakantiegangers op in parkeergarage

foto: ANP Fotofoto: ANP Foto
  1. Nieuwschevron right
  2. Times Parking sluit vakantiegangers op in parkeergarage

[AVROTROS] Met de hele familie ga je een aantal dagen naar Madrid voor het Europees Kampioenschap Rubiks kubus. Van tevoren is er een parkeerplaats geregeld nabij de Brusselse luchthaven Zaventem vanwaar een busje je in enkele minuten naar de luchthaven zal brengen. Het busje is veel te laat waardoor je de vlucht mist. Wie is daarvoor aansprakelijk?

Video niet beschikbaar

Peter van Dorst zou met zijn gezin naar Madrid vliegen met Brussels Airlines. Zijn zoon zou deelnemen aan het Europees Kampioenschap Rubiks kubus. Peter boekt een parkeerplek via Brussels Airlines bij Times Parking. Eenmaal aangekomen bij het terrein wordt hij naar een parkeergarage zes kilometer verderop gestuurd. "Daar moesten we via een rolluik (dat ook weer achter ons sloot) de garage in (waar verder geen personeel was). We werden naar het parkeerdak geleid. Het gereed staande shuttlebusje zat vol."

Opgesloten in parkeergarage

Als Van Dorst kijkt of hij de garage nog uit kan, blijkt dat niet te kunnen. "De slagboom kon niet open. Met tien andere wachtende toeristen hebben we geprobeerd de garage uit te komen. Dat ging niet. Het trappenhuis had overal dichte deuren. Doodeng. We zijn weer naar het dak gelopen. Ook de autoroute naar beneden was afgesloten." Van Dorst vertelt dat blijkbaar alleen chauffeurs de garage in en uit konden. "Levensgevaarlijk. Er zal toch iemand onwel worden daar."

Vlucht gemist, geen EK

De familie Van Dorst was op tijd bij Times Parking, maar doordat er geen shuttlebusje was, konden zij met de volgende shuttlebus niet meer op tijd op het vliegveld zijn. Ze waren dan ook te laat voor de vlucht. Er was geen andere vlucht beschikbaar die dag, dus de zoon van Peter kon niet deelnemen aan het EK. Ze besluiten met een taxi terug te gaan naar de parkeergarage. Daar konden ze gelukkig de parkeergarage uit, omdat een sleepauto een pasje had om de toegangsdeur te openen. De totale schadepost is 1300 euro voor de vlucht voor vier personen, accommodatie, parkeren en een taxi. Contact met Times Parking blijkt uitermate moeilijk.

Hoe reageert Brussels Airlines?

Van Dorst boekte via Brussels Airlines. Dat blijkt een deal te hebben met ParkCloud, een tussenpersoon dat parkeerplekken verkoopt voor onder meer Times Parking. Kim Daenen van Brussels Airlines zegt dat dit de eerste keer in twee jaar is dat ze een klacht krijgen over ParkCloud. "Wanneer we klachten ontvangen bespreken we dat uiteraard met de partner, want we willen uiteraard ook een goede service voor onze klanten aanraden. Wij nemen dit dus zeker met ParkCloud op."

'Wij zijn niet verantwoordelijk'

Tussenpersoon ParkCloud zegt niet aansprakelijk te zijn als er iets gebeurt in de parkeergarage. "Wij kunnen niks over de parkeergarage zeggen. Als klanten klachten hebben over de parkeergarage of zij hebben een probleem gehad, dan moeten de klanten bij de parkeergarage wezen. Staat allemaal in de algemene voorwaarden dat wij niet aansprakelijk zijn." Advocaat Caspar Janssens van Kneppelhout & Korthals Advocaten: "Dat kan echt niet. Slaat nergens op. Dit voldoet niet aan de regels van algemene voorwaarden. In die voorwaarden wordt elke verantwoordelijkheid uitgesloten. Dat kan echt niet".

'Niet onze fout'

Hoewel Times Parking excuses aanbiedt, zegt het parkeerbedrijf dat het "niet onze fout is".

Wie is wél verantwoordelijk?

Brussels Airlines is van mening dat zij niet verantwoordelijk zijn als passagiers hun vlucht missen door een shuttlebusje dat niet komt opdagen bij een parkeerbedrijf. Advocaat Caspar Janssens is van mening dat het op de voucher een wirwar van betrokken partijen is. "Overal zie je het logo van Brussels Airlines staan. Het wordt zo te moeilijk voor de klant. Brussels Airlines moet het maar regelen met ParkCloud."

Luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines biedt uiteindelijk uit coulance een reisvoucher aan met de waarde van de oorspronkelijke tickets.

Reisjournalist Hans Avontuur is al die parkeerbedrijven goed zat. "Het zijn een soort maffiapraktijken, het lijkt wel Zuid-Italië. Het klinkt krankzinnig. Er wordt veel misbruik gemaakt. Ik begrijp dat mensen het doen, het is wel goedkoper." Advocaat Caspar Janssens noemt het een wanprestatie. "Alles dat mis kon gaan is misgegaan." Avontuur zegt dat je naar Schiphol heel makkelijk met de trein kunt. "Je stapt beneden uit en staat zo in de vertrekhal. Schiphol, Rotterdam en Eindhoven hebben prima eigen parkeerplaatsen. Als je naar goedkopere parkeeralternatieven kijkt, lees dan goed de reviews." Zaventem is ook goed bereikbaar met de trein, maar hou wel rekening met de reistijd vanuit Nederland.

Radar besteedde al eerder aandacht aan parkeerbedrijven rondom luchthavens. Toen ging het om ParkFly.

Reactie Times Parking

Directeur Jean-Claude Duplouy zegt dat klanten zelf hun parkeerlocatie kunnen kiezen. Times Parking zegt dat zij adviseren dat klanten 2,5 tot drie uur voor vertrek van de vlucht bij de parking dienen te zijn. Peter van Dorst zou te laat bij de parkeergarage gearriveerd zijn. Duplouy verwijst naar ParkCloud voor het zetten van foutieve informatie op de voucher. Ook zegt Duplouy dat de garage is afgesloten uit veiligheidsafwegingen. Er zou wel een knop zijn om de garage uit te kunnen.

Times Parking sluit vakantiegangers op in parkeergarage

Reageren?

Dat kan onder dit artikel op de website van Radar of plaats een reactie op de Facebookpagina van Radar. Dit artikel en meer consumentennieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief van Radar.

Ster advertentie
Ster advertentie