Bedrijven waarschuwen klanten niet altijd na datalek: 'Schokkend!'
- Nieuws
- Bedrijven waarschuwen klanten niet altijd na datalek: 'Schokkend!'
Bedrijven waarschuwen hun klanten lang niet altijd na een datalek, ziet de Autoriteit Persoonsgegevens. Klanten lopen dan risico op identiteitsfraude. Slachtofferhulp Nederland vindt dat bedrijven hun klanten na zo'n hack altijd en beter moeten informeren. "Bedrijven focussen vaak op eigen herstelprocessen en zijn bang voor reputatieschade", zegt woordvoerder Slachtofferhulp Rebecca Smits. "Ik vind dat best wel schokkend. We vinden het erg jammer dat dáár de nadruk op ligt, en niet op de klant of potentiële slachtoffers.
Video niet beschikbaar
Als criminelen een bedrijf hacken, kunnen bijvoorbeeld telefoonnummers, e-mailadressen of gegevens van een creditcard of paspoort buit worden gemaakt. "Als het gaat om identiteitsfraude, worden gegevens misbruikt. Denk aan online winkelen op hun naam, bankrekeningen openen, creditcards aanvragen... Het kan enorm veel financiële schade opleveren."
Het buitmaken van een telefoonnummer kan volgens Slachtofferhulp betekenen dat criminelen pogingen gaan doen om verdere informatie te verzamelen via de telefoon, of je benaderen om geld te ontfutselen.
Aangifte
Volgens Smits is een belangrijke, eerste stap aangifte doen bij de politie. "Dat kan eigenlijk al bij de eerste vermoedens dat er iets niet in de haak is. Hoe sneller je erbij bent, hoe meer je kan doen om verdere schade te voorkomen", vertelt ze. "Signalen die erop wijzen dat er iets niet klopt zijn bijvoorbeeld: onbekende uitgaven op je bankrekening; brieven van incassobureaus van schulden waarvan je niet weet dat ze zijn gemaakt; rekeningen voor spullen die je niet het besteld..."
"Daarnaast is het ook belangrijk om zoveel mogelijk bewijs te verzamelen van wat er gebeurd is: maak kopieën van bankafschriften, van brieven van incassobureaus, van e-mails en van eventueel contact dat je met de dader hebt gehad. En meld je bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude: zij kunnen helpen met schade beperken en het oplossen van de gevolgen van identiteitsfraude."
Offline delicten
Smits benadrukt dat de impact van online criminaliteit net zo groot is als 'offline' delicten als inbraak of diefstal. "Ook deze slachtoffers krijgen te maken met gevoelens van angst, schaamte of schuld. Alleen stuiten zij vaak op onbegrip vanuit hun omgeving: dat het hun eigen schuld is, want ze hebben immers zelf op die link geklikt. Dat is best wel jammer", zegt Smits.
"Het maakt dat slachtoffers niet naar buiten durven te treden, omdat ze bang zijn wat anderen van ze denken. Ook zoeken ze vaak geen praktische en juridische hulp, terwijl je dat zeker wel moet doen! Hoe sneller je erbij bent, hoe meer je kan doen. En op ieder moment is hulp belangrijk."