Winst voor Oranje is goed nieuws voor de fans én de shirthandelaren
- Nieuws
- Winst voor Oranje is goed nieuws voor de fans én de shirthandelaren
Berlijn schudde op zijn grondvesten afgelopen zaterdag, want tijdens een bloedstollende kwartfinale lukte het Oranje om Turkije uit te schakelen op het EK. En niet alleen feest bij fans, maar ook bij shirtjeshandelaren. Want de shirts van voetballers vliegen voor duizenden euro's over de toonbank. Over de hele wereld zijn voetbalshirts in trek. Over deze business vertelt podcastmaker van 'Grof Geld', Sam van Raalte in De Nieuws BV.
Video niet beschikbaar
Eigenlijk zijn de shirts mode geworden zegt Van Raalte: 'Het is gewoon heel hip geworden de afgelopen jaren om voetbalshirts te dragen. Daar hoef je geen supporter voor te zijn.' Juist ook buiten die voetbalcontext zijn de shirts dus een trend: 'Het zogenaamde 'bloke core' is een trend waarbij je je kleedt als een Britse, working class-achtige gast. En daar horen deze shirts bij.' Daarvoor hoeven de shirts niet altijd vintage te zijn. Ook de replica's van eerdere modellen die opnieuw op de markt komen doen het goed: 'Dat komt door het losse model, weer omdat dit nu de mode is. De échte oude shirts zijn onbetaalbaar, die moet je eigenlijk inlijsten. Daarom koopt men de nepperd om te dragen.'
Match worn
Gedragen shirts zijn weer van een hele andere orde. Zo is het gedragen shirt van Virgil van Dijk na een gewonnen wedstrijd verkocht voor 3615 euro. Van Raalte: 'Die markt is gigantisch, deze shirts worden meer gezien als investeringsobjecten.' Zeker de shirts met een verhaal doen het logischerwijs goed: 'Ik was toevallig bij de wedstrijd in Berlijn, het was waanzinnig. Ik begrijp dat het shirt van Stefan de Vrij, die de cruciale goal maakte, nu op 3000 euro staat op de veiling. Dat is een iconische herinnering, voor het eerst in 20 jaar dat we weer doorgaan naar een halve finale op het EK. De Vrij scoort ook nooit. Dus dat allemaal samen maakt het shirt uniek.'
Beleggen
De markt voor deze shirts wordt weleens vergeleken met die van horloges, dat komt omdat deze ook waardevast zijn en ook over tijd meer waard worden. Sam van Raalte: 'Je ziet dat investeerders dus bovenop die shirts springen. Ofwel die unieke 'match worn shirts' om het verhaal dat er aan vastzit of ze kopen partijen op van collecties. Als je bijvoorbeeld van Duitsland een partij shirts had opgekocht en ze waren kampioen geworden in hun eigen land, dan had je nu gouden handel gehad.'
Benieuwd wat Sams pronkstuk is in zijn collectie, én welk shirt hij nog heel graag zou willen toevoegen? Luister het fragment dan terug!