Waarom gratis ov in Nederland niet gaat werken
- Nieuws
- Waarom gratis ov in Nederland niet gaat werken
In Duitsland kun je sinds 1 mei weer gebruikmaken van goedkoper openbaar vervoer. En dat werkt goed, merkt de Duitse hoogleraar en tevens Spraakmaker Heino Falcke op. Hij stelde daarom de vraag: kan het openbaar vervoer in Nederland ook niet minder duur of gratis worden? Verslaggever van Spraakmakers, Marcel Dekker, zocht het uit.
Het Uitzendbureau: Kunnen we het OV in Nederland gratis maken?
Gratis ov voor 4 miljard?
Verslaggever Marcel Dekker zocht uit of er ooit wel eens een berekening tegenaan is gegooid: hoe duur is het om het ov gratis te maken? Hij komt uit op een globale 4 miljard euro. En dan heb je ook wat, zou je zeggen, want het is toch veel beter voor het milieu? Maar zo simpel zit dat niet, zegt Henk Meurs, bijzonder hoogleraar Mobiliteit en ruimtelijke ontwikkeling. Het is volgens hem veel zinvoller dat geld te gebruiken om het openbaar vervoer te verbeteren in plaats van goedkoper of gratis te maken.
'Trekt geen automobilisten aan'
"Gratis is niet de oplossing, want dat trekt heel weinig automobilisten aan", vertelt Meur. Er zijn volgens de hoogleraar veel experimenten gedaan met gratis of goedkoper openbaar vervoer, waarbij vooral te zien was dat bestaande ov-reizigers meer gaan reizen en dat veel mensen de fiets inwisselen voor het openbaar vervoer. De automobilist zou volgens Meurs alleen overstag gaan als de kwaliteit van het openbaar vervoer verbetert.
Andere oplossingen
Er is ook een groep die vindt dat het openbaar vervoer te duur is om mee te gaan reizen, maar ook dat is volgens Dekker geen reden genoeg om het ov helemaal gratis of goedkoper te maken. "Ik zou er een voorstander van zijn dat mensen die in de spits reizen, meer voor het openbaar vervoer gaan betalen, en dat de mensen die in de daluren reizen, veel goedkoper kunnen gaan reizen. Dat zou denk ik een goede maatregel zijn vanuit economisch perspectief."
'Maak autorijden duurder'
Volgens Dekker kunnen we ook iets doen aan de kosten van het autorijden. "We kunnen nog relatief goedkoop parkeren op veel plekken in Nederland. Dat geldt dan niet voor Amsterdam maar wel voor veel andere plekken." Volgens Dekker kost dit heel veel geld. De parkeerplaatsen moeten namelijk aangelegd worden en beheerd.
Rekeningrijden
Daarnaast moeten we volgens Dekker ook nadenken over het gebruik van de weg tijdens de spits. Te denken valt aan varianten van rekeningrijden. "Waarbij mensen die in de spits willen rijden wat meer moeten betalen en in ruil daarvoor wat meer doorstroming krijgen en mensen die in de daluren reizen kunnen dan wat goedkoper reizen."
Het Uitzendbureau
In de rubriek Het Uitzendbureau worden onze verslaggevers erop uitgestuurd om het antwoord te zoeken op de meest uiteenlopende vragen van onze gasten. Waar woon je het beste als de klimaatverandering toeslaat? Kan het ov niet gratis? Of waarom kraakt een chipzak? Spraakmakers zoekt het uit!