Gokboegbeeld Andy van der Meijde: 'Ik weet niet eens hoe online gokken werkt'
- Nieuws
- Gokboegbeeld Andy van der Meijde: 'Ik weet niet eens hoe online gokken werkt'
De Tweede Kamer wil een einde maken aan de stortvloed van reclames voor online gokken. Voormalig 'Koning Toto' Andy van der Meijde maakt inmiddels reclame voor concurrent BetCity. Hij begrijpt de ophef niet. "Eerst was er Toto, dat is van de staat. Nu is er een andere partij en is er opeens meer kritiek", zegt hij bij Spraakmakers.
Video niet beschikbaar
Sinds 1 oktober is online gokken legaal in Nederland en mag er ook reclame voor gemaakt worden. Wel zijn er beperkingen voor reclames; ze mogen zich niet richten op kwetsbare groepen, mogen geen rolmodellen van jonger dan 25 jaar hebben en pas na negen uur worden uitgezonden. Drie spots per reclameblok blijft de limiet.
Van der Meijde zegt dat hij het belangrijk vindt dat er een bescherming is ingebouwd in de apps, die ervoor zorgen dat iemand niet te lang kan doorgaan. De voormalig profvoetballer heeft zelf een vader die gokverslaafd was, maar zelf gokt hij nooit. Ook niet online. "Ik weet niet eens hoe het moet en het boeit me niet."
Nette gokaanbieders
Volgens hoogleraar Sport en Recht Marjan Olfers is het beleid van de overheid met betrekking tot gokreclames gericht op kanalisatie. "Ze moeten zorgen dat de mensen die gaan gokken, naar de nette, gereguleerde aanbieders gaan."
'Reclame triggert verslaafden'
Marco Smit is zelf dertig jaar gokverslaafd, maar heeft al 7 jaar niet meer gegokt. Tegenwoordig werkt hij als ervaringsdeskundige in de verslavingszorg. Daar ziet hij dat de stortvloed aan reclames voor (online)gokken, vooral voor (ex-)verslaafden lastig is. “Het zien van al die reclames is een trigger voor ze. Zij kunnen nog niet naar een voetbalwedstrijd kijken of ze worden er meer geconfronteerd."
Reactie minister
De Tweede Kamer wil dus reclames voor online gokken een halt toeroepen en heeft een motie daarover aangenomen. Minister Dekker van Rechtsbescherming zei eerder deze week nog dat hij het te vroeg vindt voor een verbod, maar laat aan een schriftelijke reactie aan de redactie van Spraakmakers weten dat hij de zorgen over de grote hoeveelheid reclame voor online kansspelen deelt. Hij gaat met de motie aan de slag en komt binnenkort met een voorstel hoe hij hier invulling aan kan geven.
Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers
Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!