Binnenland
KRO-NCRV

Niet goed gesteld met seksuele voorlichting jongeren: 'Anticonceptie moet weer leuk worden'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Niet goed gesteld met seksuele voorlichting jongeren: 'Anticonceptie moet weer leuk worden'

Uit onderzoek van Rutgers blijkt dat de seksuele gezondheid in Nederland sterk afneemt. De Monitor Seksuele Gezondheid vroeg vijftienduizend Nederlanders naar hun seksleven, waaruit bleek dat het condoomgebruik afneemt, het aantal soa's stijgt en het gebruik van de anticonceptiepil vermindert. "We moeten het tij keren", waarschuwt Lyle Muns van Soa Aids Nederland bij Spraakmakers.

Slechts 43 procent van de mannen en 56 procent van de vrouwen gebruikte een condoom bij hun meest recente onenightstand, zegt het onderzoek van Rutgers. Daarnaast is het gebruik van de anticonceptiepil de afgelopen zes jaar afgenomen van 30 naar 17 procent. Zorgwekkende statistieken, vindt Muns. "We waren in Nederland heel goed in seksuele voorlichting, maar sinds die controverse over Lentekriebels wordt er minder aandacht aan geschonken."

Vrij Veilig-campagne

Muns is, net als onderzoeksbureau Rutgers, van mening dat de Vrij Veilig-campagnes nieuw leven ingeblazen moeten worden. Die campagne stopte in 2011 en Soa Aids Nederland merkte in 2012 al een toename het aantal ongewenste zwangerschappen en soa's, evenals een afname in het condoomgebruik. "Die campagnes brachten een gesprek op gang", zegt Muns.

Ludiek

Vrij Veilig was "ludiek" en in samenwerking met jongeren, waardoor het effectief was, aldus Muns. Door een bezuinigingsmaatregel besloot de overheid er een punt achter te zetten. "De angst voor soa's is ook veranderd door de jaren heen. Het is nu goed te behandelen", voegt Muns toe.

Influencers

Een nieuwe campagne zou via sociale media verspreid moeten worden en gebruik moeten maken van influencers, zegt Muns. "Investeer alsjeblieft in seksuele voorlichting." Reclame-expert Pim Gerrits denkt er ook zo over. "Daar moeten we van af. We moeten met een campagne het condoom en de pil weer leuk maken."

'Vingertje wijzen werkt niet'

"Seks is hartstikke leuk en voorbehoedsmiddelen zijn niet eng, vies of een domper", gaat Gerrits verder. Volgens de reclame-expert moet zo'n campagne een optimistische insteek hebben en, net als de oude campagnes, in samenwerking zijn met jongeren. "Ga op het leuke ervan zitten, dat je lol hebt samen. Dan krijg je de mensen mee. Als je met het vingertje gaat wijzen, lukt dat niet."

'Vrij Geilig, niet Vrij Veilig'

"Het woord veilig moet eraf. Dat is een te waarschuwende insteek", zegt Gerrits. Daar heeft seksuoloog en oud-huisarts Peter Leusink iets op bedacht. "Vrij Geilig, niet Vrij Veilig", stelt Leusink voor. Aangezien we in een "nieuw tijdperk" zitten, moet het onderwerp anders aangevlogen worden. "Ik denk dat jongeren hun risico's anders inschatten. Op het moment dat je een seksuele interactie aangaat, wordt het kwetsbaar."

Biologie

Leusink stelt dan ook dat het gesprek aangegaan moet worden. Luisteraar Wouter van der Vliet vindt dat ouders dat moeten doen. "Zij hebben de verantwoordelijkheid. Dat moet niet alleen door scholen gedaan worden." Beller Francisca Wagenmakers staat er anders in en vindt dat het meer besproken moet worden bij biologie op school. "Hoe voortplanting werkt en wat de consequenties zijn en de medische risico’s, dat kan een ouder niet vertellen. Dat moet een docent doen."

Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers

Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!

Meld je hier aan.

Ster advertentie
Ster advertentie