Waarom de uitverkoop dit jaar zo vroeg begint
- Nieuws
- Waarom de uitverkoop dit jaar zo vroeg begint
De strijd om de uitverkoop en de kerst- en sinterklaas inkopen begint dit jaar wel heel vroeg. Amazon trapt namelijk morgen af met zijn Prime Day-actie. Deze gigantische uitverkoop vindt normaal gesproken in juli plaats, maar is door corona nu verplaatst naar oktober. Is dit een slimme zet van Amazon? En wat doen de concurrenten?
Video niet beschikbaar
Met de Prime Day-actie van Amazon, zo vertelt retaildeskundige Tom Kikkertin Stax&Toine, wordt er twee dagen heel veel korting gegeven op specifieke producten. Er hoort een abonnementsvorm bij van drie euro. Amazon doen dit om mensen aan zich te binnen en op die manier onderdeel te maken van het 'ecosysteem Amazon'.
Niet fijn voor concurrentie
Kikkert begrijpt deze actie van Amazon wel, maar als inwoner van Nederland kun je je afvragen of dit verstandig is. Normaal gesproken als je een product koopt, betaal je een stukje belasting. Al het geld dat wij uitgeven komt terug in de economie van Nederland. Dat wederkerigheidsgevoel is bij Amazon totaal verdwenen. De korting voor het individu gaat ten koste van de gemeenschapszin in een samenleving.
Volgens Kikkert hebben bedrijven als CoolBlue en Bol.com veel last van deze actie van Amazon. In een eerste reactie willen ze er niet aan meedoen en het voorkomen, maar al snel zie je dat andere partijen ook korting gaan geven. Eigenlijk kun je niet achterblijven. "Over een paar jaar zullen ook de retailers in de binnensteden gebruik gaan maken van dergelijke prime-dagen. Ook zij moeten meedoen met kortingsacties."
De winkelstraat
Voor heel veel ondernemers in de binnenstad beginnen de coronamaatregelen een stille ramp te worden, vertelt Kikkert. "Vanuit mijn eigen werk weet ik dat er heel veel ondernemers zijn die tot nu toe geen geld hebben verdiend en van uur tot uur het nieuws luisteren om te kijken of er weer een lockdown aankomt. En elk uur dat een winkel meer dicht moet, of dat de corona-cijfers oplopen, wordt het spannender om naar een winkel te gaan. Daarmee zal er dus minder omzet zijn in een winkel. Het gaat voor hele schrijnende gevallen zorgen."
Kikkert adviseert de lokale retailers in de binnensteden om, hoewel verleidelijk, niet mee te gaan in de korting. Ze kunnen zich focussen op de loyaliteit van de klant door bijvoorbeeld het bedenken van acties. "Hierdoor gaan mensen zich meer verbinden met jouw bedrijf omdat ze zich verbonden voelen met jou als ondernemer of medewerker, en stellen ze hun aankoop uit, tot het weer kan." Volgens Kikkert kunnen we zelf een grote bijdrage leveren door ons af te vragen: waar kopen we onze producten?
Stax&Toine
Het middagmagazine Stax&Toine hoor je van maandag tot en met donderdag tussen 14.00 en 16.00 uur. Dionne Stax en Toine van Peperstraten nemen de luisteraar op een ontspannen eigenzinnige manier mee door het nieuws van de dag en spreken met gasten die iets bijzonders gaan doen. Muziek en lifestyle spelen een belangrijke rol in het programma.