Binnenland
NOS

Gemeenten steeds creatiever in aanpak van winkelleegstand

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Gemeenten steeds creatiever in aanpak van winkelleegstand

Winkelleegstand is nog altijd een hoofdpijndossier voor veel gemeenten. Met man en macht is geprobeerd de winkelstraten weer gevuld te krijgen, maar vooral voor veel middelgrote steden lijkt dit nog altijd lastig. Toch zijn er nu ook een aantal gemeenten met een creatieve aanpak.

Ook al is de economische crisis voorbij, in de vijf gemeenten met de meeste leegstand staat bijna een kwart van de winkels leeg. Het ziet er ook niet naar uit dat de aantrekkende economie het probleem gaat oplossen. Volgens marktonderzoeker Locatus zal de leegstand in randgemeenten de komende jaren zelfs toenemen.

Mensen hoeven niet meer persé naar de stad om te winkelen. Steeds meer mensen doen dat online. "Belevenis is belangrijker geworden. Grote steden hebben daarom een grotere aantrekkingskracht", zegt Gertjan Slob van Locatus.

Steeds meer gemeenten zijn daarom hun centrum aan het vernieuwen. Er moeten weer meer woningen komen en meer plek voor horeca. Een aantal gemeenten gaan zelfs nog verder om hun binnenstad te transformeren.

Gemeenten steeds creatiever in aanpak van winkelleegstand

Enschede kijkt naar Google

De gemeente Enschede koos zo'n vier jaar geleden voor een compleet andere aanpak. De stad is gaan kijken naar de Google-zoekresultaten van de bewoners van Enschede. "Stel dat veel mensen in Enschede zoeken op Lush of Zara. Dan benaderen we deze winkels met de vraag of zij misschien ook niet naar Enschede willen komen", zegt projectmanager Duco Hoek in het NOS Radio 1 Journaal.

Met een winkelleegstand van net boven de 8 procent gaat het in Enschede een stuk beter dan twee jaar eerder. Toch waarschuwt brancheorganisatie INretail dat gemeenten niet allemaal voor zo'n zelfde aanpak moeten gaan. "Met Enschede gaat het goed omdat de stad goed heeft gekeken naar zijn eigen ligging. Het is absoluut niet aan te raden dat elke gemeente nu hetzelfde gaat doen. De tijden zijn veranderd en dat betekent voor veel middelgrote steden gewoon minder winkels."

Ster advertentie
Ster advertentie