Thuiswerkende ambtenaren rijksoverheid houden zich niet altijd aan afspraken voor online veiligheid
- Nieuws
- Thuiswerkende ambtenaren rijksoverheid houden zich niet altijd aan afspraken voor online veiligheid
Sommige ambtenaren gebruiken WhatsApp en privé-e-mail voor het uitwisselen van vertrouwelijke informatie en houden zich daarmee niet aan de veiligheidsrichtlijnen van hun organisaties, blijkt uit onderzoek van de Algemene Rekenkamer bij ministeries, de Eerste en Tweede Kamer en andere rijksoverheden. "We hebben ook gesignaleerd dat hooggeplaatste ambtenaren zich er niet altijd aanhouden", vertelt de directeur van de Rekenkamer Arno Visser in Spraakmakers.
Bij de Rijksoverheid werken vrijwel alle circa 175.000 ambtenaren van ministeries en de Hoge Colleges van Staat sinds maart zoveel mogelijk thuis vanwege de coronacrisis. Een vijfde van de ondervraagde ambtenaren - waaronder ambtenaren bij de Eerste en Tweede Kamer, ministeries, de Raad van State en de Algemene Rekenkamer - zegt niet op de hoogte te zijn van de afspraken. Ruim een vijfde (22 procent) is niet tevreden over de communicatie van de afspraken.
Video niet beschikbaar
"We zien een heleboel mensen die apparaten of systemen gebruiken die niet veilig zijn zoals Zoom of WhatsApp", vertelt Visser. "Dat is privacygevoelig, de kans dat iemand meekijkt of -leest is groter en het mag gewoon niet." In het onderzoek werd specifiek gekeken naar bedrijfsinformatie en werd meer informele communicatie naar collega's niet meegerekend.
Visser: "Los van of er al iets misgegaan is, dat weten we niet, is het erg dat het gebeurt omdat het de kans vergroot dát er iets misgaat."
Hogere ambtenaren
7 procent van de respondenten gebruikt WhatsApp en 16 procent privé-e-mail voor vertrouwelijke communicatie terwijl dit niet is toegestaan. Ook bewindspersonen en hogere ambtenaren blijken zich niet altijd aan de afspraken houden. Volgens de Rekenkamer komt dat doordat ambtenaren soms niet weten welke applicaties ze wel of niet mogen gebruiken. Ook is er onvrede over de aangeboden middelen.
Volgens Visser is de reden vaak gebruiksgemak. "Mensen vinden het sneller of makkelijker werken. Of je kunt bijvoorbeeld niet printen en stuurt iets naar je privé-mail."
WhatsApp en privé-mail
De meeste onduidelijkheid is er over het gebruik van berichtenapps zoals WhatsApp en online platforms zoals Microsoft Teams, Sharepoint of Dropbox, schrijft de Rekenkamer in het rapport. Ook door verschillende werkwijzen van ministeries die samenwerken, ontstaan problemen, vertelt Visser.
Visser vertelt dat hij er ook zelf mee te maken krijgt. "Zo had ik vorige week overleg met Franse collega’s en die gebruiken Zoom. Maar dan geef ik aan dat we bepaalde kwesties niet gaan bespreken."
Arno Visser over onderzoek digitaal thuiswerken bij de rijksoverheid
Download de NPO Radio 1-app
Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.