Hoe supermarkten de boeren kunnen bijstaan: 'Niet alleen op prijs concurreren'
- Nieuws
- Hoe supermarkten de boeren kunnen bijstaan: 'Niet alleen op prijs concurreren'
Wat kunnen bijvoorbeeld supermarkten en banken doen om de boeren te helpen hun uitstoot in 2030 te halveren? Nieuws en Co vraagt het aan Esther de Snoo, hoofdredacteur bij Nieuwe Oogst.
Video niet beschikbaar
"Om die stikstofdoelen te halen is er een transitie nodig van de agrarische sector. Het verdienmodel van de boeren moet daarin centraal staan. Willen de boeren kunnen voldoen aan alle regels, dan moeten die kunnen investeren. Aan de ene kant heb je daar een consequent meerjarig overheidsbeleid voor nodig, anderzijds heb je de ketenpartijen nodig", zegt De Snoo.
"Die transitie kan niet alleen op de boer afgewenteld worden. De boer kan niet alleen opdraaien voor de verduurzaming en ook niet als het gaat om het oplossen van het stikstofprobleem. Daar heb je de hele agrarische voedselketen voor nodig, van de producent tot de consument. Daarom is het ook goed dat Remkes met die ketenpartijen om tafel gaat."
'Gewend aan heel goedkoop voedsel'
Vandaag ging een nieuwe overlegronde onder leiding van Johan Remkes over de stikstofcrisis. Behalve leden van het kabinet zaten vandaag onder andere banken en bedrijven aan tafel. De supermarkten waren uitgenodigd, maar kwamen niet. Het is onfatsoenlijk om bij zo'n belangrijk overleg geen gehoor te geven aan een uitnodiging. Als er op zo'n politiek niveau overleg wordt gevoerd, dan hoor je daar te zijn", aldus De Snoo.
"De supermarkten zijn bij uitstek degenen die toegang hebben tot de consument. De consument is tot nu toe heel erg gewend geweest aan goedkoop voedsel. We zijn een van de goedkoopste landen in Europa wat betreft ons basisvoedsel. Supermarkten spelen daar marketingtechnisch maar ook prijstechnisch een hele belangrijke rol in. Die moeten niet alleen op prijs concurreren, maar juist ook op de waarden van het voedsel."
'Inspelen op normen en waarden van de consument'
"Op die manier kunnen de supermarkten naast de boer gaan staan. Als de consument voor het schap staat, moet die niet alleen maar de keuze hebben uit goedkoop, goedkoper, goedkoopst. Je moet ook meekrijgen hoe het product is geproduceerd en of het klopt met de normen en waarden die ik belangrijk vind als consument. Supermarkten moeten daar meer op inspelen en op sturen", vindt De Snoo.
"De boer voelt zich momenteel alleen. Die is alleen maar bezig om keer op keer aan de voorwaarden te voldoen. Tegelijkertijd ziet de boer de kosten stijgen, maar niet de opbrengsten. Dat verdienmodel is niet vol te houden. Daarom wordt het stikstofoverleg veel breder getrokken. Het gaat om de toekomst van de landbouw, maar ook om de toekomst van de voedselketen", aldus de Snoo.
nc esther de snoo
Download de NPO Radio 1-app
Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.