Een drive-in festival in coronatijd: 'Het is de bedoeling dat er getoeterd wordt'
- Nieuws
- Een drive-in festival in coronatijd: 'Het is de bedoeling dat er getoeterd wordt'
Voor veel bedrijven is er sinds gisteravond weer hoop, maar voor ondernemers die afhankelijk zijn van grote evenementen, gaat het nog een hele tijd duren. Deskundige Barend Raaff stelde een 4-fasenmodel op, waar ondernemers doorheen gaan in deze tijden van crisis. In Astrid Out Of The Box vertellen twee ondernemers, die afhankelijk zijn van het festivalseizoen, hoe zij het roer helemaal hebben omgegooid.
Video niet beschikbaar
Raaff: "Dit model helpt om sturing te geven aan bedrijven. De eerste fase is verwarring, die draait vooral om het proberen, om grip te krijgen op de situatie. De tweede fase is acceptatie; dus accepteren dat je in die nieuwe werkelijkheid moet operen. Dit is de fase waar veel ondernemers nu inzitten. Voor de 2 hieropvolgende fases is helderheid nodig en dat is er voorlopig niet."
Van podia naar thuiswerkmeubels
Een ondernemer die zijn werk niet voort kon zetten en in de fase van acceptatie zit, is podia- en decorbouwer Bjorn Berkers. "We hebben gekeken, naar waar nu behoefte aan is," vertelt Berkers.
"We zagen veel berichten van mensen die thuiswerken, en bijvoorbeeld een boek gebruiken als standaard voor een laptop, daar hebben wij een oplossing voor bedacht. Een thuiswerkmeubellijn."
"Na twee dagen was het eerste product klaar"
Berkers: "Wij hebben het helemaal uitgewerkt, gebaseerd op onze machines en de mensen die wij hebben. Na twee dagen hadden we het eerste product al klaar. "
Na de crisis
"Het thuisblijven zal een blijvend iets worden", vertelt Berkers. "We denken dus dat dit werk nog langer gaat blijven dan de crisis zelf. De festivalbranche is heel erg seizoensgebonden, dus dit is een mooie continustroom aan inkomsten. Dat biedt ook perspectief voor als de crisis voorbij is."
Een drive-in festival
Festival organisator Bernard De Riemacker organiseert normaal gesproken het metalfestival Alcatraz, maar heeft wat anders bedacht. De Riemacker: "Livestreams zijn er al veel, maar dan zit je alleen achter je computer naar een optreden te kijken. Je mist het groepsgevoel. Een paar weken geleden was er een drive-in muziekfestival in Duitsland. Zo zijn wij op het idee gekomen: een drive-in festival genaamd Drive-In Music Days."
Maximaal 400 auto's
De Riemacker: "Er kunnen maximaal 400 auto’s komen, want op die manier kunnen we ons aan de regels houden. De Riemacker gaat aan twee opties te hebben voor het geluid: "Grote geluidsboxen verspreidt over het terrein is een mogelijkheid of via een FM-kanaal. Dan zouden mensen het via de radio in de auto kunnen luisteren. We werken nog aan de line-up, maar het worden 5 opeenvolgende avonden met elke avond een ander genre."
De Riemacker geeft aan de festivalsfeer erg belangrijk te vinden. "Het is mogelijk om eten te bestellen vanuit de auto en er mag ook getoeterd worden tussen de nummers door."
De toekomst
De Riemacker geeft aan dat hij hoopt dat dit tijdelijk zal zijn: "Ik hoop dat we zo snel mogelijk weer gezellig naast elkaar kunnen genieten van een festival, maar voor nu is dit de ideale oplossing, omdat je toch een soort groepsgevoel kan creëren en met je beste vrienden in de auto te zitten."
Ondernemers in de fase van acceptatie
Astrid out of the Box
De coronacrisis heeft enorme gevolgen voor de economie en voor ondernemers. Toch zie je gelukkig ook voorbeelden van bedrijven die out of the box weten te denken en de koers van hun bedrijf omgooien. Astrid Joosten spreekt ondernemers die out of the box oplossingen zoeken om hun bedrijf draaiende te houden tijdens de coronacrisis.